Tamros nya digitala Apoteksportal

Tamro lanserar ny digital portal för landets alla apotek.

Tamro har under våren rullat ut en nyutvecklad digital portal kallad Apoteksportalen. Den nya portalen ska på sikt helt ersätta den befintliga plattformen som dagligen används av landets alla apotek. Här söker apoteksanställda bland annat efter saldoinformation - dvs finns varan att beställa, varuinformation och ser order- och leveransinformation. Plattformen används även för att rapportera avvikelser och returer, något som tidigare krävde mail eller fax.

Stor vikt har lagts vid att skapa ett enklare användargränssnitt och att höja säkerheten ytterligare under utvecklingen av den nya portalen. Det har resulterat i att portalen är mycket självinstruerande och att det är ganska ”svårt” att göra fel. Tydliga instruktioner för varje steg och information om regelverk har bidragit till att färre frågor inkommit, något som Anna Ämtö, chef kundservice apotek på Tamro är mycket nöjd med.

• Vi har rullat ut den nya portalen på samtliga apotekskedjor och responsen har varit odelat positiv. Man anser att det både är enklare att jobba i den nya portalen och att man sparar tid, vilket vi så klart är mycket glada över att höra.

Gällande säkerheten var ambitionen att gå ifrån generella användarkonton, som var fallet i den gamla portalen, till personliga användarkonton.

Effektiviserar och underlättar arbetet
Men den stora nyttan med den nya Apoteksportalen är framför allt att komma ifrån mail och fax vad gäller returer och avvikelser. Portalen erbjuder arbete i en digital casemiljö som effektiviserar och underlättar arbetet. Den moderna plattformen ger Tamro möjlighet att fortsätta utveckla portalen till nytta för både apotek och kunder. I portalen ser apotekens anställda varuinformation, saldon, order-, leverans- och fakturainformation, leveransbesked samt avvikelser/returer.

Portalen ger också Tamro möjlighet att informera direkt ut till antingen alla apotek, eller till specifika kedjor eller apotek, om till exempel allmänna eller specifika störningar. Som kund finns det även möjlighet att lägga ut marknadsinformation om specifika situationer så som tillfällig rest, ändrade förpackningar etc.

Kategorier

Vi äger inte några apotek – eller några läkemedel för den delen. Det vi däremot har är 100 års erfarenhet av att arbeta med allas bästa för ögonen. Tamro är en oberoende möjliggörare som bidrar till en säker och jämlik tillgång till läkemedel.

Pontus Moberg

Presskontakt Bolagsjurist och tf. presskontakt Press +46 706 09 18 09

Den oberoende möjliggöraren.

Vi äger inte några apotek – eller några läkemedel för den delen. Det vi däremot har är nära 100 års erfarenhet av att arbeta med allas bästa för ögonen. Tamro är en oberoende möjliggörare som bidrar till en säker och jämlik tillgång till läkemedel.

Tamro AB

Importgatan 18