APOTEKSUTREDNINGENS BETÄNKANDE BRA I STORA DRAG, MEN BEHÖVER KOMPLETTERAS

APOTEKSUTREDNINGENS BETÄNKANDE BRA I STORA DRAG, MEN BEHÖVER KOMPLETTERAS

Utredaren Lars Reje presenterade i tisdags betänkandet om den framtida apoteksmarknaden i Sverige. Här öppnas möjligheten för andra aktörer än Apoteket AB att driva apotek. Men utredningen överlåter till politikerna att besluta om Apoteket AB ska tvingas sälja av apotek. Dock klargör utredningen vad som krävs för att fungerande konkurrens ska uppnås, nämligen lika villkor för såväl gamla som nya aktörer och att ingen aktör initialt tillåts ha en dominerande ställning. I utredningen finns också en del oklarheter vad gäller spelreglerna på den nya marknaden, både på kort och lång sikt. Här krävs klarlägganden om förutsättningarna för en prispressande parallellimport genom integrerade apotekskedjor, prisbildningen för delar av det receptbelagda läkemedelssortimentet samt ersättningsreglerna för apotekens recepthantering. Utan tydliga klargöranden i dessa avseenden finns risk för att nödvändiga etableringar för en fungerande konkurrens på apoteksmarknaden uteblir. År 2008 kommer präglas av osäkerhet om en genomgripande förändring ska kunna ske från januari 2009. Då blir det viktigt att dagens välfungerande distributions-system för läkemedel, enligt många det säkraste och mest kostnadseffektiva i Europa, inte på något sätt bringas i obalans. Tillsammans med myndigheterna önskar Tamro föra en dialog för att undvika att det uppstår problem i läkemedelsförsörjningssystemet orsakat av avregleringsdiskussionen och nya aktörers aktiviteter på marknaden. Baserat på vilka lagstiftningslösningar regering och riksdag kommer besluta, kommer Tamro besluta hur vi bäst kan försvara vår position som den ledande distributören på den svenska läkemedelsmarknaden. Vår ambition är att säkerställa att konsumenterna även i fortsättningen ska få sina läkemedel på ett kostnads-effektivt och säkert sätt – förhoppningsvis med mer mångfald och högre tillgänglighet. Tamro AB Hans Wahlén, VD tel 0703 – 195070 Tamro AB är Sveriges ledande distributör av läkemedel och levererar dagligen varor till samtliga apotek i Sverige. För läkemedelsindustrin och leverantörer av hälso- och sjukvårdsprodukter är vi en samarbetspartner som utvecklar och erbjuder effektiva logistiklösningar och servicetjänster. Tamro AB, om har ca 500 medarbetare i Göteborg, Stockholm och Umeå ingår i Tamro Group, som är Nordens ledande distributör av läkemedel med 4900 medarbetare och verksamhet i åtta länder. www.tamro.se