Apoteken uppger att läkemedelsleveranser har fungerat  bra under Corona.

Apoteken uppger att läkemedelsleveranser har fungerat bra under Corona.

En undersökning bland apotek visar att leveranserna av läkemedel har fungerat trots Corona. 95 procent svarar att det fungerat väldigt eller ganska bra. Endast 5 procent att det inte fungerat särskilt bra.

Oron för läkemedelsleveranserna har varit stor när Coronasmittan härjat i Sverige. Rapporter om läkemedelsbrister har fått stora rubriker i media och det fick i sin tur människor att hamstra läkemedel under en period.

Läkemedelsdistributören Tamro skickade i mitten på maj ut en enkät till apotek runt om i landet. Resultaten visar att leveranserna fungerat under den här perioden. 35 procent av apoteken svarar att det fungerat mycket bra och 60 procent ganska bra. Endast 5 procent av apoteken svarar att det inte fungerat särskilt bra.

Det har varit en utmaning för oss att leverera till apoteken. Efterfrågan ökade extremt mycket och vi har fått anställa fler och packa långt in på kvällarna för att klara trycket. Resultatet i undersökningen visar att vi levererat väl utifrån förväntningar och gällande lagstiftning. Tamro har under hela denna period följt gällande lagstiftning kring leveranser. Svenska patienter ska kunna lita på att få sina läkemedel i tid.” säger Lars Schenatz, vd på Tamro.

En annan del i undersökningen pekar på om apoteken upplevt att de varit trygga med att kunna erbjuda rätt läkemedel.

Även där ser vi höga siffror, vilket är viktigt för apotekspersonalen. Att apoteken är trygga gör att patienterna också är trygga. Då håller leveranskedjan ihop och fungerar.” säger Lars Schenatz.

För mer information eller för en intervju med VD Lars Schenatz, kontakta:

Maria Cederfont
Kommunikations- och marknadschef
maria.cederfont@tamro.com+46 (0)761 28 67 97

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Netigate på uppdrag av Tamro under perioden 12 – 20 maj. 231 apotek svarade från de stora apotekskedjorna, Apoteket AB, Lloyds, Apoteksgruppen och Apoteket Hjärtat.

Ämnen

Vi äger inte några apotek – eller några läkemedel för den delen. Det vi däremot har är nära 100 års erfarenhet av att arbeta med allas bästa för ögonen. Tamro är en oberoende möjliggörare som bidrar till en säker och jämlik tillgång till läkemedel.

Pontus Moberg

Presskontakt Bolagsjurist och tf. presskontakt Press +46 706 09 18 09