Tallink Grupp’s fartyg Superfast IX (Atlantic Vision) i Danmark.

Tallink Grupps fartyg Superfast IX återvänder hem efter 15 år

Idag, den 14 maj, levererades Tallink Grupps fartyg Superfast IX, som för närvarande heter Atlantic Vision, åter till företaget vid hamnen i Odense, Danmark. De senaste 15 åren har fartyget chartrats ut till Kanada och trafikerats mellan Newfoundland och Sydney, Nova Scotia.

Fartyget genomförde sin sista resa på den kanadensiska rutten den 15 mars i år, och lämnade Kanada i början av april. Den senaste månaden har fartyget legat förtöjt på varvet Fayard i Danmark. Där har det förberetts för att lämnas över till Tallink Grupp, inför att charteravtalet löper ut den 14 maj 2024.

Superfast IX avgår från Danmark redan idag, och förväntas ankomma till Tallinn på torsdag den 16 maj. I Tallinn kommer fartyget initialt att ligga i Paljassaares hamn tills beslut fattas om fartygets nästa verksamhet.