Tallink Grupp utökar franchiseportföljen med modevarumärkena Jack & Jones och Vero Moda

5 September 2018

Tallink Grupp har nyligen tecknat ett franchiseavtal med Bestseller Finland OY och förvärvat franchise-rättigheterna för modevarumärkena Jack & Jones och Vero Moda i Estland. Som en del av avtalet kommer Tallink Grupp också att starta två ytterligare butiker iland i Tallinn, ett i shoppingcentret Ülemiste och ett i köpcentret Rocca Al Mare.

Detta är det andra franchiseavtalet av detta slag för Tallink Grupp i år med syfte att utveckla ännu starkare partnerskap med kända varumärken. I februari förvärvade koncernen franchise-rättigheter för det globala varumärket Esprit och började driva Esprits tre butiker i Estland; två i Tallinn, i shoppingcentret Ülemiste och köpcentret Rocca Al Mare och en i Tartu.

Tallink Grupps butiker och restauranger omsätter årligen över 500 miljoner euro och utgör 56 procent av koncernens totala årliga intäkter.

- Detaljhandeln spelar en viktig roll i Tallink Grupps framgångar. Dussintals starka varumärken finns redan representerade ombord på våra fartyg. Den kontinuerliga utvecklingen och utvidgningen av vårt sortiment är något vi jobbar på varje dag. Förutom detaljhandeln ombord har vi också varit verksamma inom retail iland i flera år, om än i begränsad utsträckning. Vi är övertygade om att de fem landbaserade butikerna kommer att utgöra en stark grund för vidareutveckling av vår verksamhet och det kommer garanterat fler nyheter i framtiden, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp. "

- Jack & Jones och Vero Moda är båda kända modevarumärken, som har varit populära bland våra estniska kunder under många år. Att lägga till dessa två varumärken kommer att ge god variation till vår franchiseportfölj och vårt erbjudande till våra kunder, säger Aimar Pärna, chef för Tallink Duty Free. Enligt Pärna har ett stärkt partnerskap med varumärket Esprit sedan februari redan gett Tallink Grupp värdefull erfarenhet och kunskap för att vidareutveckla koncernens detaljhandel iland. „Dessa två franchiseavtal är definitivt inte de sista för oss. Vi har redan fler potentiella partners och avtal i sikte idag", säger Aimar Pärna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link, Kommunikationsdirektör
AS Tallink Grupp
Mob. +372 6118320
E-mail: katri.link@tallink.ee

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7200 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland. Under 2017 reste 9.7 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter.

Jack & Jones

JACK & JONES is quality fashion for young men. It sells through over 1000 JACK & JONES stores across 38 countries and thousands of wholesale partners around the world. JACK & JONES was born in 1990 and works to enrich the heritage of authentic jeanswear by respecting the history, while pushing the craft on through innovative treatments and designs. But there’s more to it than jeanswear. Today the brand covers the many facets of a man’s wardrobe. From his playful youth to his need for timeless silhouettes. Always keeping the quality fabrics and treatments in focus remaining one of the most competitively priced brands.

Vero Moda

Since 1987, VERO MODA has been present in the mind of young women looking for new trends, accessible styles and fashionable must-have items. VERO MODA offers high quality and inspiring clothing, developed from comprehensive trend research from the world’s leading trend forecasting agencies, trade fairs, global catwalk, and customer demand.

Katri Link

Kommunikationsdirektör, Tallink Grupp Talesperson för Tallink Grupp +372 5304 2121