Silja Symphony. Foto: Raul Vaine

Tallink Grupp publicerar sin passagerar- och fraktstatistik för juni och Q2 2024

Idag publicerar Tallink Grupp sin passagerar- och fraktstatistik för juni och det andra kvartalet av 2024.

Siffrorna visar att gruppen transporterade 1 451 768 passagerare under andra kvartalet av räkenskapsåret 2024 (april-juni), vilket är en minskning med 5,8 % jämfört med samma period föregående år (1 541 081 passagerare under Q2 2023).

Antalet transporterade fraktenheter under Q2 2024 på företagets reguljära rutter var 86 813 enheter, en ökning med 1,7 % jämfört med samma period föregående år (85 359 fraktenheter under Q2 2023). Antalet transporterade personbilar under Q2 2024 var 209 760, vilket är en minskning med 11,4 % jämfört med samma period förra året (236 756 personbilar under Q2 2023).

Resultatet för det andra kvartalet speglar starten på kryssningsfartyget Victoria I:s verksamhet som det andra fartyget på rutten Tallinn-Stockholm, utöver Baltic Queen. Fartyget adderades till rutten den 31 maj 2024 och kommer att fortsätta att erbjuda kryssningar mellan Tallinn och Stockholm fram till den 31 augusti 2024.

I juni 2024 transporterade företaget totalt 570 803 passagerare, vilket är en minskning med 3,7 % jämfört med juni 2023 (592 887 transporterade passagerare under juni 2023). Antalet transporterade fraktenheter minskade med 8,5 % till 25 383 enheter (27 738 fraktenheter transporterades i juni 2023) och det totala antalet transporterade personbilar i juni 2024 var 86 651 fordon, vilket är en minskning med 9,8 % jämfört med samma period förra året (96 086 transporterade personbilar under juni 2023).

– Resultatet för det andra kvartalet påverkades av att påskfirandet inföll i mars i år, till skillnad från förra året då påsken firades i april. På fraktsidan ökade våra siffror i april som en följd av strejkerna i Finland tidigare i år och i maj såg vi en ökning av passagerarantalet tack vare sommarvärmen. Juni såg också en glädjande ökning på rutten Tallinn-Stockholm, till följd av att Victoria I adderades och gav fler avgångar på den populära rutten. Förhoppningsvis kommer vi kunna välkomna ännu fler semesterfirare och resenärer ombord på våra fartyg under de kommande högsäsongsmånaderna juli och augusti, säger Piret Mürk-Dubout, styrelseledamot i Tallink Grupp.