Tallink Superfast

TALLINK GRUPP ÖVERFÖR ÄGANDET AV SUPERFAST VII OCH SUPERFAST VIII TILL STENA NORTH SEA LIMITED

AS Tallink Grupp har idag överfört ägandet av två tidigare chartrade fartyg, Superfast VII och Superfast VIII, till Stena North Sea Limited som förvärvade fartygen från Tallink Grupp tidigare i år.

Överföring av ägandeskap följer det avtal om försäljning, som slöts i juli 2017, enligt överenskommelse mellan Baltic SF VII Ltd och Baltic SF VIII, båda dotterbolag inom AS Tallink Grupp, och Stena North Sea Limited.

Mellan 2006-2011, bedrev Tallink färjetrafik med de två fartygen mellan Finland och Tyskland. Våren 2011 slöts ett avtal mellan Tallink och Stena Line Ltd gällande chartring av de två fartygen. Fartygen överläts i augusti samma år. Sedan dess har fartygstrafiken bedrivits i brittiska vatten.

”Intäkter från försäljning av fartygen kommer att minska nettoskuld och stärka gruppens finansiella position” säger Veiko Haavapuu, Finansiell Direktör på AS Tallink Grupp, i en kommentar av överlämnandet av fartygen.

Transaktionen är värd MEUR 133.5.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link

Kommunikationsdirektör, AS Tallink Grupp

katri.link@tallink.ee

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7000 anställda och transporterar årligen 9,5 miljoner passagerare.