Främre raden: Katja Tuomainen, Kari Julin och Tiina Norkio från det finska kocklandslaget. Bakre raden: Elsa Lindell, Sami Leino och Joonas Maunula från Tallink Silja Line. Foto: Laura Oro

Guldvinnarna i Culinary Olympics skapar exklusiv avsmakningsmeny för Tallink Silja Line

Tallink Silja Line lanserar en ny version av sin avsmakningsmeny, Menu Nordic, som erbjuder en kulinarisk upplevelse utöver det vanliga. Den nya femrättersmenyn har skapats exklusivt för Tallink Silja Line av det finska kocklandslaget, och baseras på deras guldvinnande bidrag i Culinary Olympics 2024.

Från och med den 11 september 2024 till den 14 januari 2025 erbjuds passagerare ombord på Silja Serenade, Silja Symphony, Victoria I och Baltic Queen den nya, exklusiva avsmakningsmenyn Menu Nordic. Fartygen trafikerar rutterna Stockholm–Helsingfors, Helsingfors–Tallinn samt Tallinn–Stockholm.

Det finska kocklandslaget vann tidigare i år sitt första guld vid Culinary Olympics 2024, som är en av världens äldsta och mest prestigefyllda kocktävlingar. Den nya Menu Nordic baseras på deras guldvinnande OS-meny, och menyn är skapad som en hyllning till finsk matkultur och finska råvaror.

– Den nya Menu Nordic genomsyras av smaker som pumpa, gös, ren och äpple, där hållbarhet har varit en central ledstjärna under hela skapandeprocessen. Vi har noggrant valt ut producenter med fokus på lokalproducerat och minskat matsvinn, vilket speglas i varje rätt, säger Katja Tuomainen, lagledare för det finska kocklandslaget.

Menyn lyfter fram finska råvarors mångsidighet och hållbarhet, där kocklandslaget med stor omsorg har tagit hänsyn till varje detalj. Gösen är ett utmärkt exempel, där hela fisken – från fjäll och skinn till en smakrik buljong på benen – tas tillvara för att minimera matsvinnet. Efter två års noggrant arbete får nu Tallink Silja Lines gäster chansen att avnjuta en anpassad version av den guldvinnande OS-menyn och uppleva resultatet av denna kreativa process.

– Det är en stor ära att få erbjuda våra passagerare en meny som har belönats med guld i Culinary Olympics. De nordiska smakerna, som gös och ren, är alltid mycket uppskattade ombord, och menyn bjuder även på härliga höstgrönsaker som pumpa, blomkål, morötter och rotselleri i spännande variationer, säger Joonas Maunula, Creative Head Chef på Tallink Silja Line.

Menu Nordic, tillgänglig från 11 september 2024 till 14 januari 2025

Pumpa och tomat (V)
Inlagd pumpa och pumpapuré, marinerade körsbärstomater, senapsfrön, aromatisk tomatbuljong och chiliolja

Gös och ärtor
Pocherad gös smaksatt med dill och citron, ramslöksemulsion, ärtmousse och sallad med kålrabbi och ärtor

Blomkål och ärtor (V)
    Blomkålspudding och blomkålscrumble, ramslöksemulsion, sallad med kålrabbi, ärtor och tångkaviar

Ren och rotselleri
    Stekt renfilé kryddad med fermenterad svartpeppar, rödvinssås, sauterade champinjoner och lök, rotselleripuré och pocherad morot med morots-beurre monte-sås

Bondbönor och rotselleri (V)
    Nordisk falafel, gryta med lök och rotselleri, rotselleripuré, sauterad svamp och lök, pocherad morot med morots-beurre monte-sås och örtsolja

Ostbricka
    Finsk hantverksost*, kompott med röda vinbär och yuzu, sesam- och quinoakex, granskottsmarmelad

*Vegansk version med veganskt alternativ

Äpple och mandel (V)
    Äppelmousse, äppelkompott med aprikos, bittermandelkräm*, äppelsorbet och mandelkaka

*Vegansk version finns utan bittermandelkräm

Tallink Silja Line tillhör koncernen Tallink Grupp, ett av de ledande passagerar- och fraktrederierna på Östersjön. Bolagets flotta består av 15 fartyg som trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink Silja Line och Tallink Shuttle. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsingfors.

Ebba Karlsson

Presskontakt Kommunikatör, Tallink Silja Line +46 70-227 49 69