Tallink Siljas Grande Buffet julbord, fotograf Lauri Laane.

Nyhet -

Tallink Siljas julbord lyfter klassiska rätter från fyra nationella kök - och adderar fler veganska alternativ än någonsin

Julbordet ombord på Tallink Silja är i full gång! I år välkomnar vi våra gäster med en mängd klassiska favoriter från det estniska, finska, svenska och östeuropeiska köket. Det dignande julbordet innehåller över 140 läckra alternativ för alla smaklökar – och nästan 40 % av dem är även lämpliga för veganer.

Julbordet som serveras i restaurang Grande Buffet finns ombord på fartyget Baltic Queen fram till den 31 december och på fartygen Silja Serenade, Silja Symphony och Baltic Princess fram till den 26 december.

- Vårt läckra julbord är lika efterlängtat av våra gäster varje år, och faktiskt en anledning i sig för många att åka på en kryssning. Hos oss kan hela familjen njuta av att slå sig ner vid ett färdigt dukat julbord där ingenting fattas, där det finns tillräckligt med tid att njuta av upp till en 12-rätters julmiddag och där alla garanterat kommer att hitta sina favoriter, säger Marko Makke, Tallink Grupps Food & Beverage Director.

Årets julmeny innehåller delikatesser från flera nationella kök runt Östersjön – en utsökt blandning av estniska, finska, svenska och östeuropeiska traditionella specialiteter. Bland de estniska rätterna återfinns surkål, blodkorv, julstek och efterrätter – i år med nyheten Spotted Dog Cake, Kirju Koer. Bidragen från det finska köket är bland annat rökt renmousse på rågbröd, traditionell julskinka, Porkkala (vegansk kallrökt lax från morötter), olika gratänger, traditionell finsk julkaka, Käpykakku,och mycket mer. Från det svenska köket kommer ett brett urval av kalla förrätter av fisk och skaldjur, omsorgsfullt tillagade av hållbart fångad MSC-certifierad sill och räkor, svenska köttbullar och traditionella julkorvar, ischoklad och julens måste för alla svenskar - Julmust. Från det östeuropeiska köket presenterar vi laxcoulibiac, gravad vild svamp, viltterrin, saltad gurka och mycket mer.

Barn under 6 år äter gratis i sällskap av en betalande vuxen vid förbokat julbord. Priset för julbordet inkluderar drycker såsom vatten, juice, mjölk, te, kaffe och läsk, öl och vin (inklusive alkoholfritt).

Förutom det dignande julbord som serveras i restaurang Grande Buffet kan alla resande gourmander också njuta av en 3-rätters specialjulmeny (finns även i vegansk version) som erbjuds i à la carte-restaurangerna ombord till och med 26 december.

Mer om menyerna:

Julbordet i Grande Buffet ombord på Baltic Queen och Baltic Princess finns här och här.
Julbordet I Grande Buffet ombord på Silja Serenade och Silja Symphony finns här.
Tre rätters specialjulmenyn som serveras i à la carterestaurangerna finns här.