Nyöppnad direkt flygförbindelse: Taipei-Shanghai

Den 14 juni inleds direkta flygförbindelser mellan Songshan Airport i Taipei, Taiwan, och Hongqiao Airport i Shanghai, Kina. Det kommer att ske 28 flygningar i veckan, varav hälften med taiwanesiska bolag, och andra hälften med kinesiska bolag. Den 31 oktober kommer även flygningar att inledas mellan Songshan Airport och Haneda Airport i Tokyo, Japan, och det pågår förhandlingar mellan Taiwan och Sydkorea om att upprätta flygförbindelser mellan Songshan Airport och Gimpo International Airport i Seoul.

Det taiwanesiska transport- och kommunikationsministeriet har inlett en omfattande renovering av den 60 år gamla Songshan Airport, som tidigare var Taiwans huvudsakliga flygplats. Målet är att göra om flygplatsen till en liten men välutrustad urban flygplats som tillgodoser behovet av transport- och passagerarflyg till Taipei och dess omnejd. Arbetet ska vara färdigt till september 2011, men redan i mars nästa år beräknas flygplatsen kunna ta emot passagerarflyg av modellen Airbus A330.

Number of Taiwan-mainland flights to increase (Taiwan Today, 24 maj, 2010)

Taipei Songshan Airport to add CEO wing (Taiwan Today, 31 maj, 2010)

• asien
  • flygresa