Vad krävs för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel?

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik arrangerar ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Tid: 2 juli 2013, kl 12:30-14.30. Lunchmacka serveras från kl 12.30. Seminariet startar kl 13.00.

Plats: Krukmakarens hus, Frälsningsarmén, Mellangatan 21, Visby

Arrangörer är intresseorganisationerna inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik - Sveriges Kommuner och Landsting, Svensk kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Branschföreningen Tågoperatörerna och Svenska Taxiförbundet.

En fördubblad kollektivtrafik – är det möjligt? Kollektivtrafikens aktörer har sedan 2008 arbetat för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. Samtidigt har kollektivtrafiken fått ny lagstiftning, marknaden har öppnats för kommersiella initiativ och branschens aktörer har tillsammans arbetat fram nya verktyg inom ramen för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik. Vilka har nu kraft och kunskap allt leda branschens utveckling i rätt riktning efter de senaste årens reformer? Hur når vi framgång i förändringen?

Möt företrädare som ger sin syn på hot och möjligheter för den svenska kollektivtrafiken. Vi berör heta frågor som att kostnader ökar mer än andelen resenärer. Att framkomligheten för bussar och taxi på våra vägar kräver minskat utrymme för privatbilen. Att regionförstoringen kan leda till att konkurrensen på spåren ökar mellan fjärr- och regionaltåg. Att morgondagens kollektivtrafik på landsbygd bygger på innovativa lösningar med taxi som grund.

Medverkande:

Mats Gustafsson, Styrelseledamot, Branschföreningen Tågoperatörerna.

John Strand, Ordförande, Bussbranschens Riksförbund.

Bo Bylund, Ordförande, Svenska Taxiförbundet.

Christer G Wennerholm (M), Ordförande, Svensk Kollektivtrafik.

Jonas Karlsson (S), Sveriges Kommuner och landsting, ordförande RKM Örebro läns landsting.

Moderator är Susanna Popova.

Tågoperatörerna är en branschförening som representerar de i Sverige aktiva tågoperatörerna och ska tillgodose deras behov av ett starkt branschorgan för att aktivt driva den yrkesmässiga spårtrafikens gemensamma intressefrågor.

Pierre Sandberg

Presskontakt Förbundsdirektör +46 73 841 84 92