Trafikverket tokstoppar järnvägstrafik igen!

Trafikverket stänger banor och sänker hastigheten på andra, trots att det inte finns några akuta fel - utan samråd och på ett sätt som försvårar för industriföretagen och för fortsatt arbetspendling.

Vad har då hänt? Utan att det finns ett akut fel stänger Trafikverket med fyra dagars varsel av godsbanan Mellerud-Billingsfors för underhåll. Jodå, det går godstrafik där med industri- och råvaror från några av Sveriges viktiga industriföretag. Helt utan samråd med vare sig industrin eller tågoperatörerna. Samtidigt skickar Trafikverket ut information om nedsatt hastighet på sju andra banor för underhållsåtgärder. Det är inte det planerade underhållet som är problemet. Det är det oplanerade och akuta.

Underhållsplaneringen börjar alltmer påminna om akut och avhjälpande underhåll. Trafikverkets agerande i de båda fallen får stora konsekvenser för industrin och för pendlare och trafikupplägg.

Det är tyvärr inte första gången. I december förra året ”tokstoppade” Trafikverket mitt i jultrafik för underhåll på Västra stambanan. Tågoperatörer, resenärer, industri och varuägare togs på sängen och fick på mycket kort varsel anpassa resmönster och trafik i ett antal veckor, med stora störningar och kostnader som följd. Enligt verket hade man plötsligt skakat fram pengar för underhåll och då rasslar det bara till i systemet – utan någon närmare analys av konsekvenserna – för resenärer, industrin, varuägare och tågoperatörer.

Vad är det som har hänt vid årets tokstopp? Har Trafikverket hittat nya pengar i slutet av budgetåret – i år igen?

Det finns regelverk, järnvägsnätbeskrivningar och tågplaner som Trafikverket själva har upprättat. Det finns även regler för planerat underhåll och samråd. Samråd som ska omfatta tid för avstängning, tillvägagångssätt, hur trafikflöden ställs om och återställs. Hur ser planeringen ut för att starta upp trafiken igen? Förväntas alla aktörer i järnvägssektorn ställa och på efter Trafikverkets interna budgetprocess som tycks ha börjat löpa fritt?  Vem betalar alla extra kostnader och inkomsttapp? Ska tågoperatörer och varuägare behöva stämma Trafikverket för att få täckning för bortfall? Är inte samråd och planering med respekt för alla aktörers vardag att föredra? Regler och samråd tycks gälla alla andra, men inte Trafikverket. Varför följer inte Trafikverket sitt eget regelverk?

Branschföreningen Tågoperatörerna organiserar tågoperatörer samt företag som är aktiva i järnvägssektorn. Järnvägen är ett långsiktigt hållbart transportsätt som kan erbjuda snabba, säkra, bekväma och effektiva transporter.

Pierre Sandberg

Presskontakt Förbundsdirektör +46 73 841 84 92