Pressmeddelande -

Tågoperatörerna ifrågasätter Trafikverkets tidsplan för införandet av signal- och trafiksystemet ERTMS på Södra stambanan/Korridor B

Trafikverket planerar för att införa det nya signal- och trafiksystemet ERTMS på Korridor B/Södra stambanan och beräknar att det ska införas stegvis under perioden 2017 - 2020/2021. projektplanen har varit på remiss fram till den 15 mars.

Se Tågoperatörernas remissvar 2013-03-15 på ”Förslag till plan för införande av ERTMS på Korridor B i Sverige”.

Tågoperatörerna delar Trafikverkets uppfattning att det behövs minst tre leverantörer av ERTMS-system för att det ska vara en fungerande marknad i Sverige. Leverantörernas system måste dessutom vara kompatibla och permanent godkända. Idag finns inte tre leverantörer, inte heller några permanent godkända system. De två system som finns installerade idag är kompatibiliteten ännu inte testad.

Ett gemensamt trafiksystem för Europa måste kunna uppfylla följande grundläggande kriterier innan det införs på landets viktigaste järnvägsspår:

• systemet måste vara störningsfritt och stabilt (minst samma nivå som det nuvarande ATC 2),
  • alla leverantörers system som installeras på allmänna banor i Europa måste vara kompatibla med varandra,
  • det måste finnas en fungerande marknad där godkända och certifierade ERTMS-produkter och tjänster går att köpa,
  • införandet av ERTMS måste garanterat ske på ett smidigt och säkert sätt, i synnerhet på Södra stambanan
  • som är Sveriges mest trafikerade bana. Trafikverkets plan för införande av ERTMS på Södra Stambanan, så som den redovisas i remissen, har inte tagits fram i nära samverkan med resten av branschen. Det presenterade materialet i remissen utgör inte heller ett tillräckligt underlag för beslut.
  • Införandet av ERTMS får heller inte leda till ökade kostnader eller bristande kvalitet och punktlighet.
  • Införandet av ERTMS får heller inte snedvrida konkurrensen inom branschen eller mellan transportslagen vid teknikskiftet eller tiden därefter.

Övergången från ATC till ERTMS innebär ett teknikskifte, där delar av signalsystemet flyttas in i fordonen. Finansieringen av den nya ombordutrustningen är en kritisk fråga som måste lösas skyndsamt.

Tidsplanen är inte realistisk, inte ens vid det mest gynnsamma utfall vad gäller flera viktiga förutsättningar.

Trafikverket har ännu inte visat att dessa grundläggande kriterier är uppfyllda.

-  Tågoperatörerna anser därför att en gemensam riskanalys för varje utvecklingssteg i projektet måste göras. Det finns mycket att lära genom att utvärdera redan genomförda installationer av ERTMS i Sverige. Tågoperatörerna har driftserfarenheter att bidra med menar Christel Wiman.