Björn Westerberg ny vd för Tågoperatörerna

Björn Westerberg ny vd för Tågoperatörerna

Björn Westerberg har utsetts till ny vd för branschföreningen Tågoperatörerna (BTO). Han har en bred erfarenhet från tågbranschen och efterträder Christel Wiman som går i pension i april.

– Jag lockas av att få driva framtidens frågor för tågbranschen med allt från förbättrad infrastruktur och ökad punktlighet till satsningar på höghastighetståg, säger Björn Westerberg, tillträdande vd för Tågoperatörerna.

Björn Westerberg kommer närmast från SJ AB där han arbetat sedan 2007. I rollen som projektledare och affärsstrateg på SJ AB har han arbetat med frågor som signalsystem, höghastighetståg och strategisk planering. Westerberg har också ansvarat för internationella frågor inom Tågoperatörerna.

– Den svenska järnvägen står inför stora utmaningar. Målet är att öka persontrafiken med 50 procent fram till 2050. Under samma tid ska godstrafiken fördubblas. Järnvägen ska växa och ta en allt större del av landets transporter. Det handlar om att skapa tillväxt samtidigt som det svenska miljömålet, säger Björn Westerberg.

I april tar Westerberg tar över vd-posten efter nuvarande vd Christel Wiman som går i pension efter tre år som ledare för Tågoperatörerna. Under sin tid i branschorganisationen har hon bland annat arbetat för en öppnare tågmarknad och förbättrad punktlighet.

– Utvecklingen av Sveriges järnväg är något som intresserar många. Sverige är dessutom något av en förebild inom EU. Branschföreningen har en viktig uppgift i att driva frågor som samlar och stärker hela järnvägsbranschen inför framtiden, säger Crister Fritzson, ordförande för Tågoperatörerna.

Om Björn Westerberg
Björn Westerberg tillträder den nya tjänsten i april. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har även en magisterexamen i ekonomi från Stanford University. Björn har tidigare bland annat arbetat som managementkonsult och företagsledare inom IT-branschen. Han är gift och har två barn och bor på Lidingö. Björn är 53 år.

Kontaktuppgifter till Björn Westerberg, telefon 070-003 20 22.

Tågoperatörerna är en branschorganisation för tågoperatörer med verksamhet i Sverige. Tågoperatörerna organiserar 34 tågoperatörer och har tio associerade medlemsföretag som är aktiva inom järnvägsbranschen.