​Vi vill se ökad satsning på underhåll och reinvesteringar!

​Vi vill se ökad satsning på underhåll och reinvesteringar!

Denna vecka rapporterar vi om budgetpropositionen, förändringar för järnvägssektorn på grund av fjärde järnvägspaketet, Trafikverkets projekt MPK och NTL, Transportstyrelsen referensgrupp om ECM och UIC:s digitala dagar med fokus på cybersäkerhet och järnväg.

Av veckans budgetproposition framgår att regeringen vill se ändrade res- och transportbeteenden med koppling till den nya klimatlagen. Järnvägens långsiktiga prioriteringar återfinns i utkastet till Nationell plan för 2018–2029 som vi rapporterat om de senaste veckorna. Tågoperatörerna anser att regeringen borde satsa betydligt mer på framförallt underhållsinsatser och reinvesteringar i närtid, även om har sett ökningar av underhållsramen med cirka 2 miljarder kronor i de senaste årens budgetar. Vallöftet om miljökompensation för godstransporter på järnväg bekräftas genom att regeringen har ”avsatt resurser”. Vi noterar också glädjande besked i frågan om regress för järnvägsföretag vid fel och brister i infrastrukturen. Regeringen kommer inom kort att föreslå att en ny järnvägstrafiklag möjliggör att järnvägsföretag i större utsträckning ska kunna få ersättning av infrastrukturförvaltaren, det vill säga i de flesta fall från Trafikverket. I frågan om höghastighetsbanorna skriver regeringen att målet är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Trafikverket ska säkerställa att utbyggnaden sker på ett kostnadseffektivt sätt. Utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter.

Trafikverkets digitaliseringsprojekt har stora utmaningar att lyckas hålla tidplanerna då resurserna behövs både för att leverera befintliga tjänster samtidigt som de ska delta i projekten. MPK-projektet har just nu möten med berörda aktörer för att beskriva projektstatus samt samla in synpunkter. Exempel på synpunkter från operatörerna är hur hanteringen av tågnummer ska fungera och att utbildningsbehovet är större än vad projektet tidigare analyserat.

Arbetet pågår inom EU med att definiera järnvägsbyråns nya operativa roll som fordonsgodkännande och utfärdare av säkerhetsintyg och därför arbetar Näringsdepartementet med att skriva om järnvägslagen och Transportstyrelsen med anpassningar i de svenska föreskrifterna vilket kommer leda till förändringar för järnvägssektorn. Digitalisering och cybersäkerhet är ett område som blir alltmer viktigt. Här måste järnvägen ligga i framkant då järnvägen får ett allt större innehåll av mjukvara och hårdvara och vi måste ta hänsyn till säkerhetsaspekter på digitaliseringsområdet.

Sist men inte minst följer vi SJ:s stora satsning på fordon som nu fortsätter. Igår beslutade SJ:s styrelse att påbörja en upphandling av 30 nya snabbtåg med maxhastighet 250km/h för svenska förhållanden. Upphandlingen är en del av fordonssatsningen om nio miljarder under fem år där även upprustningen av X2000 och nattågen ingår.

Trevlig läsning!

Björn Westerberg