Statssekreterare med tung profil

Statssekreterare med tung profil

Nu börjar den M-ledda regeringen att komma på plats ordentligt. Under torsdagen beslutades om tillsättande av ytterligare några statssekreterare. Tågföretagen noterar särskilt att regeringen har utsett Johan Davidson till statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Johan var tills nyligen chefsekonom på Svensk Handel, en roll han haft sedan 2017.

Härutöver märks ett särskilt intressant namn som kan antas bli en tung profil i den nya regeringen. Det är PM Nilsson som idag är chef för Dagens Industris ledarredaktion. PM Nilsson uttalar att han ska fokusera på frågor som är långsiktigt viktiga för regeringen och landet, såsom olika typer av frihetsfrågor, för individer, företag och kapital. Andra fokusområden rör säkerhetshotet, upprustningen av det svenska försvaret, Natomedlemskapet samt den globala ödesfrågan om miljö och hållbarhet. PM Nilsson kommenterar särskilt att miljöfrågan går in i allt som har med regeringens långsiktiga arbete att göra.

Projektet Nystart för kollektivtrafiken har under veckan varit på Persontrafikmässan och haft seminarium om den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken. Henrik Dahlin, vice ordförande Tågföretagen och vd på MTR Nordic, deltog på seminariet som också tog upp flera goda exempel, där Linda Ekholm, branschexpert Tågföretagen, berättade om det nystartade Järnvägscollege. På konferensen deltog också Pierre Sandberg , förbundsdirektör Tågföretagen, på ett seminarium om lagförslag och pågående utredningar inom kollektivtrafikområdet.

I juni 2022 röstade alla riksdagspartier utom SD för att det nuvarande reseavdraget skulle ersättas med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. Detta skulle innebära att alla som pendlar beskattas lika – oavsett färdmedel – och kollektivtrafik skulle inkluderas i förmånen. De tre regeringspartiernas U-sväng är helt enkelt fel väg att gå och kan endast att förstås under beteckningen ”symbolpolitik”. Läs mer här.