​Årsstämmotider

Transportstyrelsen har nyligen avslutat den tillsyn av Trafikverkets uttag av banavgifter som pågått sedan 2015. Transportstyrelsens beslut innebär att Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Kortfattat anser Transportstyrelsen att Trafikverket beslutar om kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för respektive avgift. Beslutet innefattar ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter. Bland annat måste kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och reinvestering. Trafikverket har till december 2018 att besvara föreläggandet och det kan komma att innebära förändringar i avgiftsuttaget. Tågoperatörerna kommer under 2018 att analysera beslutet och följa upp med berörda organisationer och myndigheter.

Idag höll Transportstyrelsen näringslivsträff med cirka 20 branschorganisationer representerade. Det övergripande temat för mötet var ökat samspel mellan Transportstyrelsen och näringslivets intressen. Transportstyrelsen poängterade i positiv anda den dialog som var under 2016 med järnvägens organisationer om avgiftsnivåer och presentation av dessa på Transportstyrelsens hemsida. Transportstyrelsen lyfte även att förhoppningen är att det tillsynsuppdrag som tillkommit genom det så kallade NIS-direktivet (nätverks- och informationssäkerhet) ska vara skattefinansierat och inte avgiftsfinansierat.

Redan nu på måndag den 7 maj klockan 15.00 är det dags för årsstämma för föreningen. Ordförande Crister Fritzson, vd Björn Westerberg och våra fokusgrupper kommer på sedvanligt sätt att gå igenom föreningens verksamhet under året som varit samt ge framåtblickar. Vi får även besök av Petra Wärmström, Väg- och järnvägsdirektör Transportstyrelsen, och Michael Almenäs från Rail Test Nordic. Om ni inte redan gjort det – anmäl er här senast idag!

Veckans medielänkar speglar tydligt klimatagendan. Bland annat syns det genom det starkt ökande intresset hos allmänheten för långresor med tåg. Och Green Cargo, genom VD Jan Kilström, efterfrågar i en debattartikel i Dagens Industri en klimatmärkning av varor som transporteras med järnväg. Spännande att se om handeln svarar upp!