Pantrekord för andra året i rad på Sysavs återvinningscentraler

Pantrekord för andra året i rad på Sysavs återvinningscentraler

Förra året pantade besökare på Sysavs återvinningscentraler över 10,6 miljoner burkar och flaskor i Pantamera Express-automaterna.

De senaste åren har antalet flaskor och burkar som pantas i storpantmaskinerna Pantamera Express på Sysavs återvinningscentraler ökat ordentligt - från 5,1 miljoner under 2019 till 10,6 miljoner under 2023.

-Det känns fantastiskt kul att vi slår vårt pantrekord för andra året i rad. Jag vill rikta ett stort tack till våra besökare och anställda! På Sysav vill vi att så mycket som möjligt ska kunna återvinnas för att bli en ny resurs, inte minst plast. Då minskar vi uttaget av jungfruliga resurser, samtidigt som utsläpp av koldioxid minskar. Under 2023 har vi också utfört lyckade tester för att sortera ut såväl mjukplast som hårdplast på några av våra återvinningscentraler och arbetet fortsätter, säger Patrik Lövgren områdeschef på Sysav.

Här finns alla storpantmaskiner på Sysavs återvinningscentraler

•Bunkeflo återvinningscentral, Malmö
•Gastelyckans återvinningscentral, Lund
•Norra hamnens återvinningscentral, Malmö
•Hedeskoga återvinningscentral, Ystad (öppnades 2021)

Fakta
Pantning av cirka 10,5 miljoner flaskor och burkar sparar samma mängd CO2 som en bil skulle släppt ut på 1,5 miljoner mil. Det kan också jämföras med elförbrukning i drygt 700 småhus på ett år eller nästan 1,9 miljoner 5 minuters-duschar.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.

Agneta Fredenberg

Kommunikatör 0734-39 62 08