Bildskärmar ska inte blandas med annat elavfall

Så ska bildskärmar hanteras

Skärmar får inte blandas med övrigt elavfall utan måste hanteras separat. Det gäller alla skärmar: tjock-TV, platt-TV, surfplattor och mobiltelefoner.

Trasiga skärmar kan läcka t ex kvicksilver, och ska därför av säkerhet- och arbetsmiljöskäl placeras för sig. Nedan ges exempel på hur skärmar ska hanteras.

• Tjock-TV
    Alla tjockTV-apparater ska läggas på pall, max ett lager. Det vill säga: TV-apparaterna får inte staplas.
  • Platt-TV
    Stora platta TV-apparater, som är för stora för att få plats i en elbur skall läggas på pall. Mindre skärmar i storleken datorskärm kan läggas i elbur.
    OBS! Elburen ska då endast innehålla skärmar och ingen annan elektronik.
  • Läsplattor och mobiltelefoner
    Små skärmar i storleken läsplattor och mobiltelefon ska läggas antingen i en blå back eller på pall med pallkragar.

Kontakta gärna en av våra rådgivare för frågor om hantering.