Pressinbjudan: Upsyched - ett hållbart evenemang med återbruk i centrum

Upsyched - ett hållbart evenemang med återbruk i centrum

Återbruk och en cirkulär kedja av prylar, möbler och inredningsdetaljer där resurserna används på nytt och utan spill. Återskapat och förpackat i både ny och nygammal design. Det är vad ett tjugotal kreatörer under namnet OneOFonE visar upp under evenemanget Upsyched på STPLN i Västra Hamnen på lördag 7 december.

Om evenemanget
Evenemanget är gratis och bjuder bland annat på återbruksutställningar, återbrukskonst, kreativa workshops för barn och vuxna, klädbyte, DJ’s. Thoren Innovation School visar upp egen återbruksdesign. Fika och snacks serveras av RudeFood.

Ge prylarna ett högre värde
De prylar och möbler som lämnas till återbruk på återvinningscentralerna går inte alltid att sälja som second hand direkt av de frivilligorganisationer som Sysav har samarbete med.

-Efter att vi vunnit återbrukstävlingen Upcycle Challenge – trash to treasure så kände vi att vi ville göra ännu mer, säger Daniel Wollin och Sujan Varma. Dagens konsumtionsmönster innebär att resurser slösas bort vilket påverkar natur och klimat negativt, inte bara här hemma utan i andra länder där tillverkningen oftast sker.

-Vi vill visa att det finns så mycket ”råmaterial” som väntar på att få tas omhand, förädlas och upcyclas, det vill säga att ge prylarna ett högre värde. Vi behöver samarbeta med flera aktörer i samhället för att öka återbruket och nå högre upp i avfallshierarkin. Tillsammans med OneOFonE vill vi visa på värdet av att vi tar hand om våra prylar säger Anders Persson, VD på Sysav Utveckling.

Välkommen till STPLN på Stapelbäddsgatan 3 i Malmö lördagen den 7 december klockan 12:00-20:00.

Fakta:

Om OneOFonE

OneOFonE kallar sig en grupp kreativa konstnärer och hantverkare med stort intresse för hållbarhet och design. I samarbete med Sysav har de under en månad fått tillgång till överblivet material som besökare till Återbrukshuset på återvinningscentralen i Norra Hamnen, Malmö har lämnat till projektet. Det insamlade materialet, som annars skulle blivit avfall, har bearbetats i Makerspace-verkstaden på STPLN.

Om projektet
Pilotprojektet är en del av det Vinnova-finansierade projektet Delad energi är dubbel energi vilket syftar till att öka samarbete och symbios mellan olika verksamheter, företag och kommun för hållbar resurshantering.

Kontaktperson: Carina Eklund, Sysav Utveckling, tel. 040-635 22 12