Nya regler för insamling av förpackningsavfall gäller från 1 januari 2024.

Insamling av förpackningsavfall

För att öka återvinningen och göra det lättare att göra rätt har Sveriges regering beslutat om nya regler för förpackningsinsamling. Beslutet innebär att landets kommuner tar över ansvaret för insamling av hushållens förpackningar senast den 1 januari 2024. Det blir också krav på att alla hushåll ska få insamling fastighetsnära från 1 januari 2027.

Krav på fastighetsnära insamling

Senast den 1 januari 2027 ska alla bostäder ha insamling av förpackningar av papper, plast, glas och metall, så kallad fastighetsnära insamling. Det innebär att invånarna ska kunna lämna förpackningar till återvinning nära sitt boende. Utöver detta ska skrymmande förpackningar av papper och plast samlas in på lättillgängliga insamlingsplatser.

Vad händer i Lomma, Svedala och Kävlinge kommuner?

Från och med 1 januari 2024 tar Sysav över ansvaret för insamlingen av förpackningar från hushåll via återvinningsstationer och fastighetsnära insamling i Lomma, Svedala och Kävlinge kommuner.

Senast 2027 ska fastighetsnära insamling (FNI) vara infört i hela Sverige. I Svedala och Lomma kommuner finns redan idag fastighetsnära insamling av förpackningar för de som bor i villa. I Kävlinge kommun har arbetet påbörjats för att kunna erbjuda fastighetsnära insamling senast 2026.

Vi informerar fastighetsägare och villahushåll löpande om kommande förändringar. I dagarna har vi skickat ut ett brev per post till ägare av flerbostadshus i Svedala, Lomma och Kävlinge kommuner.