Tornfalksungar i skorstenen

Tornfalksungar i skorstenen

Sysavs skorsten på Spillepeng sprutar inte bara ut vattenånga, nästan varje år det senaste decenniet har skorstenen även varit hem till tornfalksfamiljer.

I år bor där två tornfalksungar som vilken dag som helst kommer att ta sin första flygtur.

När skorstenen byggdes 2002-2003 monterade man en låda för pilgrimsfalk att häcka i. Året efter flyttade ett tornfalkpar in. Sedan dess har tornfalkpar häckat i skorstenen nästan varje år. Holken byggdes av Henri Ewald en allkonstnär och entreprenör som arbetat på Sysav i 20 år.

Enligt Ragnar Dyrlund, viltvårdare på Sysav är det svårt att avgöra om det är samma par som återkommer år efter år.

–Man får inte vara närgången när de häckar, då kan häckningen misslyckas. Vi låter dem vara och ringmärker dem inte, säger han.

I holken finns en kamera monterad för att man ska kunna följa tornfalksfamiljerna.

Lite om Tornfalk Falcu columbarius

Äggläggningen från april till juni

De 1-6 äggen ruvas av honan, 27-29 dygn per ägg.

Ungarna är kvar i boet 27-32 dygn, självständiga efter ca 30 dygn.

Cirka 3000 par tornfalkar häckar i Sverige.