Tips för en hållbar sommar

Tips för en hållbar sommar

Sommar, sommar, sommar - en tid för såväl roliga aktiviteter som avkoppling. Här får du sju tips för en mer hållbar semester - så att du kan njuta med extra gott samvete!

1. Ta med goda vanor på semestern. Även på hotell och vandrarhem, hos vänner och familj så gör du en insats när du sorterar och slänger skräpet på rätt plats.
  2. Turista på hemmaplan. Ett äventyr väntar runt husknuten. Ofta finns det en evenemangskalender på kommunens hemsida eller i din lokala tidning.
  3. Snickarglädje? Renovera och inred med gammalt material - då sparar du pengar på samma gång. Besök Malmö Återbyggdepå eller ta en titt på Blocket eller Tradera. På Sysavs återvinningscentraler i Tomelilla och Simrishamn finns även Ge och ta byggmaterial, där du kan lämna det byggmaterial du inte behöver och ta med dig annat hem.
  4. Minska skräpet på picknicken. Visste du att det varje år används 500-1 000 miljoner engångsmuggar i Sverige? Ska du köpa med dig mat från en restaurang, ta med en egen flergångs-matlåda och be dem lägga maten i den istället. Du kan också ta med en egen termosmugg när du köper kaffe. Och, kom ihåg att lämna naturen som den såg ut när du kom.
  5. Koppla ur och koppla av. Det finns både el och pengar att spara när du är bortrest. Dra ur sladdar från din hemelektronik och skruva ner värmen när du åker.
  6. Minska matsvinnet. Vid varma temperaturer blir maten dålig snabbare när den står framme, så håll maten kyld så långt det går. Ta bara fram det ni ska äta och fyll på efter hand istället. Särskilt bra tips om du har festbuffé med många gäster.
  7. Sortera sommarfesten. Gör en liten sorteringsstation om gästerna är många. Då kan de själva sortera servetter, matrester och eventuella pantburkar/glasflaskor, så blir det enklare att ta hand om sen.

Glad sommar!

Agneta Fredenberg