Så undviker du fluglarver i matavfallet i sommar

Så undviker du fluglarver i matavfallet i sommar

Under de varma sommarmånaderna är risken större för fluglarver i ditt kärl. Fluglarverna är inte farliga, men kan upplevas obehagliga. Här kommer tips på hur du minskar risken för larver i matavfallet.

• Håll ditt avfall så torrt som möjligt, låt det rinna av ordentligt innan du slänger det i matavfallspåsen. Hushållspapper och servetter som suger upp blött matavfall kan läggas i påsen.
  • Använd den särskilda hållaren för matavfall som håller påsen luftig. Använd aldrig en hink eller liknande eftersom då kan inte påsen andas och går lättare sönder.
  • Byt påse efter två dagar, även om den inte är full.
  • Stäng papperspåsen ordentligt innan du lägger den i kärlet. Det minskar risken för problem med flugor och larver sommartid.
  • Om påsen känns fuktig eller blöt, lägg den i en extra papperspåse och förslut ordentligt
  • Mat som luktar mycket, till exempel räkskal och fisk går bra att frysa in i påsen och lägga i kärlet dagen innan tömning.

Så gör du med kärlet

• Placera ditt kärl i skuggan om du har möjlighet. Det minimerar lukt och fördröjer komposteringsprocessen innan kärlet töms. Flugor trivs i värme.
  • Rengör ditt kärl med jämna mellanrum, gärna någon extra gång på sommaren. Det går även bra att hälla några droppar ättika i kärlet efteråt eller blanda en flaska med hälften ättika/vatten och spraya.
  • Lägg inte matavfall löst i kärlet, använd alltid papperspåsen.

Bananflugor - så får du bukt på dem!

Ett annat vanligt problem under sommarmånaderna, som delvis kan relateras till matavfallet, är bananflugor. De små rackarna älskar mogen frukt och när de väl har fått fäste i ditt kök, kan det vara svårt att bli av med dem.

Tips!

• Töm matavfallet ofta.
  • Låt inte tomflaskor och odiskad disk stå framme.
  • Låt inte frukt ligga framme i värmen - förvara den i kylen istället.
  • Låt inte mat stå framme och torka av kök och matplats efter varje måltid.
  • Har du ändå fått problem? Bygg en flugfälla!

Så gör du en flugfälla

Blanda två delar vinäger eller ättika och en del honung samt ett par droppar diskmedel i en skål. Flugorna lockas till vinägern och honungen men diskmedlet tar bort ytspänningen, vilket gör att flugorna sjunker.