Plast finns överallt omkring oss. Photo by Magda Ehlers from Pexels

Så plastbantar du

Plast har stor klimatpåverkan och mycket av plasten vi använder idag är direkt onödig. Det finns alltså all anledning att se över sin plastanvändning. Så här börjar du!

Plast finns överallt omkring oss, till exempel i våra kläder, i produkter i badrumsskåpet, runt vår mat och i barnens leksaker. Plast har många goda egenskaper, men i många fall är den onödig.

Det mest effektiva sättet att minska klimatpåverkan från plast är att undvika att köpa nya plastprodukter. När du väl köper något i plast - se till att använda det så länge som möjligt. Vill du göra din tillvaro lite mer plastfri? Här är några exempel på var du kan börja:

Flaskvatten

Vatten på flaska är en onödig produkt här i Sverige där vi har fullt drickbart kranvatten. Ta för vana att ha med en vattenflaska hemifrån, så faller du inte i fällan att köpa en flaska om du blir törstig.

Engångsartiklar

Engångsmuggar, take away-lådor och plastbestick är onödig engångsplast. Ta med en egen mugg eller matlåda nästa gång du köper kaffe eller mat ute och ta med dig en picknickvänlig servis när du ska äta utomhus.

Köket

Se över plaster du använder i köket. Använd plastprodukter som är avsedda för livsmedel. De ska ha en märkningen med "glas och gaffel"-symbolen eller att det står "till livsmedel" på dem - detta används på alla plastmaterial som är säkra att använda till mat (Källa: Livsmedelsverket). Ska du köpa nya redskap, finns det gott om alternativ till plast. Har du matrester över som du vill spara i kylen? Lägg över resterna i en matlåda istället för att slå in i plastfolie. Ett alternativ till plastfolie är bivaxdukar - du kan göra egna eller köpa färdiga.

Garderoben

Visste du att kläder kan innehålla plast? Polyester, akryl och polyamid är exempel på material som finns i våra kläder. När kläderna sen tvättas släpper de ifrån sig partiklar som kan vara så små att reningsverken inte kan fånga upp dem och de riskerar att hamna i våra vattendrag. En brittisk studie visar att en enda tvätt av syntetiska kläder kan släppa ifrån sig över 700 000 pyttesmå plastpartiklar (Källa: Svt). Satsa på naturliga material och tvätta bara när det behövs - vädra kläder och ta bort enstaka fläckar för hand.

Plastpåsar

Många har tygpåsar hemma. Ta med dem när du går och handlar istället för att köpa plastpåsar. Häng dem precis vid ytterdörren, så ökar chansen att du kommer ihåg dem när du ska till affären.

Badrumsskåpet

2018 kom ett förbud i Sverige mot mikroplaster i kosmetiska produkter som sköljs av eller spottas ut, som till exempel tandkräm, duschtvål och peeling. Håll ändå utkik när du ska köpa nya produkter, eftersom alla inte omfattas av förbudet. Plast kan till exempel heta: polyethylene, polymethyl methacrylate, polyethylene terephthalate och nylon. (Källa: Naturskyddsföreningen)

Gamla plastleksaker

Även om återbruk generellt är en bra idé, så är just äldre mjukplast, som till exempel plastleksakerna från när du var barn, inte bra att ge vidare.  Även om det inte finns någon absolut sanning, så är den generella rekommendationen att mjuka plastleksaker som tillverkats före 2007 ska gallras ut. Då förbjöds de värsta mjukgörarna, ftalaterna, i leksaker. (Källa: Råd&Rön).