Så fixar du ett hållbart barnkalas

Så fixar du ett hållbart barnkalas

Barnkalas behöver inte betyda att du ger bort onödiga prylar som bara läggs på hög. Ge bort något hållbart och härligt istället!

När det är dags för barnkalas blir det lätt ett överflöd av engångsartiklar, engångspynt och framförallt presenter. Många saker hamnar sen bortglömda i någon låda, så fort inslagningspappret är avslitet. Men så behöver det inte vara!

På Hållbarapresenter.se hittar du inspirerande presenttips från våra presentproffs: Johanna Nilsson som driver Slow fashion och Klimatklubben, matkreatören Malin Broman och antikexperten Carl-Henric Malmgren. Presenterna är lekfulla, härliga och hållbara. På sajten får också tips på hur du vet om en sak är hållbar och hur du tackar Nej till onödig grej.

Tips för ett hållbart kalas

Skippa engångstallrikarna och -muggar och investera i återanvändbara sugrör i till exempel halm, bambu eller metall. Strunta i ballonger och pynta till exempel med återanvändbara vimplar som du gör av tygstuvar. Tänk på att minska matsvinnet - servera till exempel hellre glasspinnar än ett stort fat med glass- även om det ser festligt ut så riskerar det att bli rester som bara smälter bort.

Hållbara barnkalaspresenter!

• Ett odlingskit för mini-trädgårdsmästaren
  • Glassiga formar för smarriga glassar
  • Fina lagningslappar för trasiga byxknän
  • En utklädningslåda full med knasiga second hand-plagg
  • Begagnade barnboksklassiker
  • Återbrukade träleksaker
  • En fullmatad pyssellåda

Om initiativet

Sysav har tillsammans med sina ägarkommuner tagit fram www.hallbarapresenter.se för att inspirera och informera om hur vi kan tänka nytt och mer hållbart kring presenter. Vårt uppdrag är att minska avfallet enligt avfallshierarkin genom att undvika onödig konsumtion, öka återbruket och återvinningen.