Så firar du en härligt hållbar midsommar

Så firar du en härligt hållbar midsommar

Färskpotatis, nyplockade jordgubbar, vackra blomsterkransar och dans kring midsommarstången. Midsommarafton är sommarens höjdpunkt. Låt sommarfesten bli lika hållbar som härlig med några av våra enkla knep.

Blommorna

Plocka ängsblommor att pynta med och göra kransarna av. Det är skirt, somrigt och vackert och du slipper köpa snittblommor som kan ha haft negativ miljöpåverkan.

Stången

Ska du göra en midsommarstång? Har du ingen stomme, kanske du kan få låna en av någon - ibland har till exempel förskolor haft ett firande med stång före själva midsommarafton. Om du istället tillverkar en stång, spara stommen, så kan den användas fler gånger.

Maten

Ta fram lite åt gången på midsommarbuffén. Duka med mindre skålar och fyll på efterhand istället, så minskar du svinnet. Ställ fram matavfallspåsar, så kan gästerna snabbt skrapa ner eventuella rester där.

Porslinet

Skippa engångsartiklarna och duka med porslin. Har du inte så det räcker, kan du be gästerna ta med sig egna. Det blir en snackis och du får en härlig midsommardukning med brokigt porslin på köpet.

Sorteringsstation

Gör en liten sorteringsstation om gästerna är många. Då kan de själva sortera servetter, matrester och eventuella pantburkar/glasflaskor, så blir det enklare att ta hand om sen.

Presenter

Vill du ge bort en midsommarpresent? Kanske en ätbar bukett med säsongsgrönt? Eller en loppad skål fylld av godsaker. Fler tips på hållbarapresenter.se