Erik Andersson driver restaurang Spill och är medlem i Resterkockens jury. Foto: Marie Kjellander

​Månadens miljöinspiratör: Erik Andersson

Några vagnar packade med mat som skulle slängas, blev en ögonöppnare för Erik Andersson. Nu driver han restaurang Spill som serverar lunch gjord av råvaror som egentligen skulle kastats.

I augusti 2017 slutade Erik Andersson på sitt restaurangjobb. Han kände sig trött på branschen och ville ta en paus. Som avslut åkte han runt till olika leverantörer han jobbat med under åren för att säga hejdå. När han kom till den första leverantören, såg han två, tre vagnar på lagret som var konstigt packade. Han frågade vem som skulle ha dem och fick då svaret att de skulle kastas.

-Då väcktes något inom mig. Man vet att det är mycket matsvinn, men när man ser det framför sig, blir det på ett annat sätt. Jag frågade om jag fick ta med mig lite hem och det fick jag.

Svår start

Dagen efter bokade han möte med de andra skånska leverantörerna och det såg likadant ut hos alla. Då växte idén fram att han borde göra något med allt det onödiga svinnet. Först funderade han på att göra juice, glass eller öppna en kvällsrestaurang.

-Men jag tänkte att där det går åt mest råvaror, man får ut mest mat och har flest gäster är en lunchrestaurang. Jag pratade med min fru Ellinor om idén och hon tyckte det lät bra.

Sen började arbete med att göra en affärsplan, hitta en lokal, starta företag och inte minst att komma på ett bra namn som var lätt att förstå och fungerade internationellt - så föddes Spill!

Spill är nu en prisbelönt och populär lunchrestaurang, men det har inte alltid varit så.

-Ibörjan var det jättesvårt, många tyckte det var konstigt och en del blev direkt otrevliga: "Hur kan ni sälja gammal mat? Blir man dålig av att äta den?" fick vi höra. Sakta men säkert visade vi att man kan laga bra mat på de råvarorna - det är inget fel på råvarorna, det är bara att många inte vet vad de ska göra med dem.

Ändra systemet

Matsvinn är ett stort problem både för restaurang- och livsmedelsbranschen och för hushållen. Faktum är att en tredjedel av all mat som produceras i världen slängs, vilket är ett enormt resursslöseri. Erik Andersson tror att man behöver ändra på hela systemet.

-I mina ögon så är det för det första för billigt att slänga mat för leverantör och butiker. Sen lever vi i överkonsumtion och ovanpå det har vi en överproduktion av mat. Vi lever över jordens tillgångar. Problemet är att all mat alltid finns, för att det förväntas göra det. Vi behöver ändra systemet! Det vore bra om butiker och leverantörer hade kunnat ha en Europasäsong exempelvis. Istället för att ha dåliga sparrisar i oktober, skippar vi dem då och äter tyska och svenska när de finns i mars-juni. Hade man ändrat på det, är jag övertygad om att konsumenterna skulle acceptera det.

Resterkockens jury

Erik Andersson är i år jurymedlem i Resterkocken, mattävlingen för barn och unga som handlar just om att ta vara på rester och inte stirra sig blind på bäst före-datum, utan lita på sina sinnen: titta, lukta, känna och smaka på maten.

-Det är jättebra vad Resterkocken gör och kan inspirera till. Det var en självklarhet att säga ja när jag fick frågan, säger Erik Andersson.