Hållbarhet på nya arenor

Hållbarhet på nya arenor

Hur kan man kombinera passionerna idrott och miljö? Den 7:e mars är det premiär för ett nytt koncept – Luren på Returen - insamling av gamla mobiltelefoner i samband med en hockeymatch på Malmö Arena.

Vår kampanj Luren på Returen går ut på att återvinna de värdefulla metaller och annat som en mobiltelefon består av samt, i de bästa av fallen, kunna återbruka fullt fungerade telefoner som annars ligger och tar plats hemma i en låda. Idén föddes när en kollega berättade att han har fem mobiler liggandes i byrålådan som bara ligger där och tar plats… Och vi vet att han inte är ensam om det!

Relationer är ofta en nyckelfaktor när det gäller att göra affärer. På Sysav är vi sedan länge med i Malmö Redhawks Nätverk där flera spännande och intressanta medlemsföretag finns med. Vi letar hela tiden nya samarbetspartners som är intresserade av att skapa en bättre morgondag. En vilja att kombinera affärsnätverk, idrott och cirkulärt resulterade i idén om mobilinsamling.

Vi har valt att kalla det Luren på Returen, och i gott samarbete med byrån Blinka Blå tog vi fram ett koncept som vi hoppas kunna applicera även i andra sammanhang. För mig som är allmänt idrottsintresserad är det ju extra kul att vi kan göra något med Malmö Redhawks och Help@hand som står som mottagare av de medel vi hoppas kunna samla in lördagen den 7:e mars, då vi ber publik att lämna in mobiltelefoner före och under matchen mellan Malmö Redhawks och Växjö Lakers.

Det tilltänkta överskottet från Luren på Returen väljer vi att skänka till en organisation som gör gott, nämligen Help@hand. De hjälper behövande barn med mat, trygghet och skolgång.

Win-win-win med andra ord! Och jag hoppas såklart på ytterligare ett win, att Redhawks vinner matchen.