- Man har sett i flera studier att uppkomsten av hudcancer har sitt ursprung till mellan fem och tio procent i den tunna och känsliga huden kring ögat, säger Ida Malmblad, legitimerad optiker på Synsam. Foto: Claudio Bresciani/TT

Solbrillorna skyddar mer än bara ögat

Klassiska piloter eller eleganta kattögon? Huvudsaken är egentligen att de skyddar både ögat och den känsliga huden mot UV-strålning. Det och lite till ska du tänka på när du väljer solglasögon.

Innehållet är hämtad från en TT-artikel, skriven av Viktoria Hansén den 3 juli 2019.

Hur underbart det än är att sluta ögonlocken och vända ansiktet mot solen vet vi ju att det inte bara är härligt, utan också farligt. När huden exponeras för hög UV-strålning blir den bränd och i långa loppet kan det leda till cancer.

Det är alltså inte bara själva ögat vi ska försöka skydda utan också området runt omkring. Därför är ett par kupade, lite större glasögon ett smart val. De släpper inte in solljus på sidorna eller ovanifrån och är alltså lite säkrare.

Orsakar gråstarr
Innan du bestämmer dig för vilken modell du vill ha måste du se efter om solglasögonen är CE-märkta. Märkningen garanterar att det mesta av UV-strålningen filtreras bort.

- Akuta skador på ögat är brännskador på hornhinnan, och i långa loppet kan UV-ljuset orsaka till exempel gråstarr, säger Ida Malmblad.

Solglasögonen ska alltid vara CE-märkta. Det finns olika kategorier inom CE-märkningen. Man bör inte välja en kategori lägre än två eller tre, dessa fungerar bra till vardags och på sjön. Vid skidåkning rekommenderas kategori tre eller högre. Kategori fyra väljer du om du till exempel ska glaciärklättra. Med de glasögonen är det förbjudet att köra bil.

-Det finns också glas med något som heter UV 400-filter. Det tar bort all skadlig UV-strålning, säger Ida Malmblad.

Rosa modefärg
När du har garanterat att glaset är CE-märkt, valt kategori samt huruvida du vill ha UV 400-filtret eller inte är det dags att titta på vilken ton du vill ha i glaset.

-Ska du mest gå på stan passar ett par grå- eller bruntonade glas bra. Vi har modefärgerna rosa och gult nu och det glaset är bara till för att vara snyggt, det fungerar inte dämpande för ögat.

Ska du ut och sportcykla i blandad terräng rekommenderas en kontrasthöjande röd eller brun ton, för bilkörning framför allt de bruna tonerna, medan ett gråaktigt glas passar på sjön.

Form och funktionEtt par lite dyrare solglasögon kan justeras så att de sitter bekvämt över näsan och öronen.

-Är det metallbågar ska kuddarna inte trycka mot näsan. Plastbågarna ska ligga längs med hela näsan och inte glipa, och heller inte trycka för då får du huvudvärk, säger Ida Malmblad, som själv använder solglasögon i stort sett året om.

-Man glömmer att man blir utsatt för UV-strålning även under vintertid. Och på vårkanten när de första skarpa solstrålarna kommer är det oerhört viktigt att ha solglasögon.

Det kan också vara en god idé att investera i ett par solglasögon till barnen, särskilt om de sportar mycket och är på sjön. Glöm inte solhatten eller kepsen för att förebygga ytterligare.

- Barns ögon är känsligare mot UV-strålning än vuxnas. Det minsta kravet är att glasögonen är CE-märkta. Vill du ge dem ytterligare skydd så satsa på ett par med UV 400-filter, säger Ida Malmblad.

Fakta om UV-strålning

UV-strålning delas in i tre grupper beroende på hur energirik den är. Energin i strålningen beror på våglängden. En kortare våglängd innebär en mer energirik strålning. Ju mer energirik strålningen är, desto större skador.

• UVA: Minst energirik. Både från solen och från solarier utgörs den största delen av UV-strålningen av UVA. Det gör pigmentet i huden mörkt, tränger ner i hudens djupare skikt och får den att åldras i förtid, samt orsakar cancer.
  • UVB: Har kortare våglängder och är därför mer energirik. Ozonskiktet filtrerar bort stora delar av UVB-strålningen. Tränger inte lika långt ner i huden som UVA, men är den strålning som gör att vi bränner oss i solen.
  • UVC: Mycket energirik, men når aldrig jordens yta eftersom det absorberas av atmosfären.