Lukas Isberg är ”Sveriges Bästa Lärare” 2024

Den årliga jakten efter skolans eldsjälar är över! Sydsvenska Handelskammaren kan nu stolt presentera att 2024 års vinnare är Lukas Isberg, lärare på Sundsgymnasiet i Vellinge.
”Jag är stolt över att få ett så fint kvitto på att det jag och så många andra lärare gör är viktigt på riktigt. Vi spelar en stor roll i unga människors liv och det ansvaret ska vi ta på allvar. ”

Lukas arbetar på Sundsgymnasiet i Vellinge och undervisar sina elever i matematik och fysik. Lukas strävar efter att ge alla sina elever en likvärdig chans, engagera sina elever genom kreativitet och uppfinningsrikedom och har, likt sina elevers motivering, ”lyckats tända lågan av kunskapssökande hos Sveriges ungdomar”.

- Det är med stor glädje jag tar emot priset som Sveriges bästa lärare 2024. Jag är stolt över att få ett så fint kvitto på att det jag och så många andra lärare gör är viktigt på riktigt. Vi spelar en stor roll i unga människors liv och det ansvaret ska vi ta på allvar.

För mig har läraryrket alltid varit en självklarhet och jag önskar att fler kände så. Att få arbeta med unga människor, se dem utvecklas, bygga betydande relationer och samtidigt få nörda ner sig, i mitt fall i matematik och fysik, är verkligen världens bästa jobb.

Tack till alla otroliga elever jag fått äran att lära känna och till mina underbara kollegor på Sundsgymnasiet. Det vi gör är viktigt. Och roligt!

Sydsvenska Handelskammaren vill med sitt årliga pris ”Sveriges Bästa Lärare” uppmärksamma alla de lärare som navigerar yrkets alla utmaningar och som dagligen inspirerar och motiverar sina elever. Juryn motiverar sitt beslut som följande:

Med lång karriär framför sig har Lukas möjlighet att fortsätta visa passion och engagemang för undervisning som inspirerar. Genom sin förmåga att väcka intresse för lärande har han inte bara öppnat dörrar för kunskap, utan också för möjligheter.

Undervisning i STEM-ämnen kan ibland uppfattas tungt men är samtidigt viktigt för samhällets utveckling. Här krävs en person som kan överföra den egna nyfikenheten till eleverna. Lukas har skapat en plattform där elever kan utforska och fördjupa sig såväl i klassrummet som på skolans resurscentrum.

Genom att visa hur fysikens lagar fungerar både konkret och praktiskt har Lukas skapat förståelse för ämnena och glädje för eleverna. Samtidigt har han inte bara undervisat dem utan också påverkat dem på ett djupare plan, där han inspirerat till att fullfölja drömmar och mål. Lukas banar vägen till att fler ska vilja bli lärare; en betydelsefull insats för framtiden.

Juryn består av Per Samuelsson, Styrelseordförande i BTJ Sverige, ROL, Lammhults Design Group och Pågengruppen och ordförande i juryn, Charlotta Falvin, styrelseproffs, Mats Johansson, styrelseledamot i Markisol samt Per Tryding, Handelskammarens vice VD. Deltar i juryn gör även Embla Persson, ordförande i Sveriges elevkårer och Marie Gustafsson vinnare av “Sveriges Bästa Lärare 2023”.

Lukas Isberg kommer ta emot utmärkelsen på Sydsvenska Handelskammarens årsmöte den 30 maj, 2024.