Swerea MEFOS tar täten för att återvinna mer av våra batterier

Swerea MEFOS tar täten för att återvinna mer av våra batterier

Energimyndigheten har beviljat Swerea MEFOS 4 300 000 kr för att utveckla en process för återvinning av rena zink‐ och manganråvaror från alkalibatterier. Med processen kan minst 70 % återvinningsgrad uppnås, vilket ger stora vinster både ekonomiskt och miljömässigt.

Hundratals miljoner batterier säljs varje dag i världen. Av dessa batterier är ca 85 % alkalibatterier. År 2010 såldes i Sverige 3 976 ton till hushållen och 869 ton till industrin. Motsvarande siffror för EU var 125 000 ton till hushållen. Det väl utbyggda nätverket för insamling av förbrukade batterier i Sverige gör oss till ett ledande land med en insamlingsgrad på upp till 90 %.

De insamlade batterierna krossas och separeras. Stålskalet återvinns i en magnetisk fraktion, medan resten samlas i den icke‐magnetiska fraktionen. Den kallas ”black mass” och innehåller bland annat 25 % zink och 30 % mangan. ”Black mass” skickas idag till olika återvinningsanläggningar i Europa där den behandlas tillsammans med andra restprodukter och bara zink återvinns. Mangan hamnar i slaggen, dvs. i en ny restprodukt som innehåller tungmetaller och måste hanteras speciellt innan deponi.

− I dag råder brist på kapacitet för upparbetning av alkaliska batterier i Europa och det finns ingen kommersiell process för återvinning av zink och mangan. Tekniken som ska utvecklas i projektet ska återvinna båda ämnena i en och samma process, säger Guozhu Ye, projektledare.

Swerea MEFOS har under de senaste åren utvecklat ett antal nya upparbetningsprocesser för material- och energiåtervinning. Sedan 2010 bedriver vi ett samarbete med IsoLogistics, som ansvarar för insamling av batterier i Sverige. Projektet genomförs som ett samarbete mellan IsoLogistics och Swerea MEFOS, och omfattar allt från termodynamiska modelleringar och laboratorieförsök till försök i pilotskala och drift.

Energimyndigheten har beviljat 4 300 000 kronor till projektet som löper under två år.

Guozhu Ye, projektledare, 0920 ‐ 20 19 09
Karin Edfast, kommunikationsansvarig, 0920 ‐ 20 19 67

Bildtext: Med den nya tekniken ska man återvinna både zink och mangan i en och samma process. Foto: Mostphotos

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.