Stor stålkonferens i Luleå - tuffa utmaningar för global stålindustri

Scanmet IV, en stor konferens för världens stålindustri, arrangeras av Swerea MEFOS i Luleå den 11-13 juni. Här presenteras nya framsteg inom ståltillverkningen vad gäller exempelvis miljöfrågor och effektivitet.

– Den här konferensen ger oss möjlighet att visa upp oss för branschen globalt. Vi har t.ex. världsunika pilotanläggningar, ett stålverk i miniformat, säger Jan-Olov Wikström som är forskningschef vid Swerea MEFOS.

Utöver nya forskningsrön kommer Scanmet IV att präglas av tre globalt viktiga faktorer: minskade CO2-utsläpp, råvaruförsörjningen samt Kinas roll. Läget för den globala branschen kan summeras så här: Det är dåliga tider för stål och bra tider för råvaruleverantörerna, t.ex. LKAB. Läget har förändrats dramatiskt sedan den förra Scanmet-konferensen 2008.

– Vi är stolta att få hit över 300 deltagare från hela världen. Swerea MEFOS är ledande inom processintegration – en helhetssyn på processerna – och vi är duktiga på forskning för att minska CO2 och användning av energi, säger Jan-Olov Wikström.

INBJUDAN – PROGRAM

Tid: måndag 11 juni kl 8.50-12.00
Plats: Hotell Nordkalotten i Luleå

Pressen inbjuds att närvara i första hand måndag förmiddag, då sex anföranden av svenska och internationella företrädare hålls i plenum: Bo-Erik Pers, Jernkontoret; Paul Brooks, Tata Steel; Magnus Ericsson, Raw Materials Group; Henk Reimink, World Steel Association; Zhiling Tian, CISRI; Richard Wechsler, Nucor Corp.

Presskonferens kl 10.15-10.45

Måndag eftermiddag, tisdag och onsdag hålls en rad föreläsningar inom olika ämnesområden.

Kontaktpersoner
Jan-Olov Wikström, forskningschef, jan-olov.wikstrom@swerea.se, tel 0920-20 19 16, 070-574 19 16
Karin Edfast, karin.edfast@swerea.se, tel 0920-20 19 67, 070-608 19 67
Jan Nyberg, jan@plansju.se, tel 070-672 01 11

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.