Solceller på tak ger grön el till kontor

För att banbrytande idéer och ny teknik ska komma till praktisk användning krävs forskning och utveckling. Swerea IVF i Mölndal ser till att visioner blir verklighet. Som till exempel att ett kontor kan vara självförsörjande på el.

–. Vårt tak syns bra från Söderleden, så det här blir ett bra skyltfönster för oss och tekniken, säger Mats Lundin, vd på Swerea IVF.
De monterade solcellerna är baserade på konventionell kiselteknik. I nästa fas kommer så kallade Grätszelsolceller från Swerea IVF att monteras, en solcellsteknik med extremt låg tillverkningskostnad.
– Den här tekniken har ännu inte den högsta verkningsgraden för takapplikationer, men har andra funktionsfördelar såsom bra prestanda vid fasadmontering. Den är dessutom enkel att tillverka och lämpar sig bra för större produktion.
Swerea IVF:s forskning på Grätszelsolceller fokuserar på att utveckla material och tillverkningsprocesser, och att testa tillförlitligheten.
– Det här projektet är typiskt för det vi sysslar med. Vi fungerar som problemlösare, ser till att tekniken fungerar och att produkterna går att producera industriellt.
I grova drag består Swerea IVF:s verksamhet till hälften av forskningsprojekt på uppdrag av industrin. Andra halvan handlar om mer långsiktig, egeninitierad forskning.
På Harry Sjögren AB, som äger fastigheten, tycker man att det är viktigt att vara med och arbeta för att nå de nationella energimål som regeringen satt upp.
– Fastighetsbranschen slukar en stor del av all energi som förbrukas, så det är vårt ansvar att dra ett strå till stacken. Ett bra sätt att nå målen är att se över hur man tar fram ren, lokalproducerad el. Här vill vi vara med och stötta Swerea IVF i deras arbete, säger Mats Strid på Harry Sjögren AB.
Det här är något som man hoppas ska intressera fler.
– I förlängningen vill vi erbjuda solceller som ett mervärde till våra kunder och tillsammans skapa fler gröna kontor, säger Mats Strid.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.