Ulrika Brohede forskare vid Swerim och koordinator för projekt SALMA.

SALMA påverkar hela värdekedjan

Glada över att kunna presentera vårt nyaste projekt – SALMA (Sustainable Aluminium Machining by new tooling system for less lubricoolant usage).

Ett av tre projekt som Swerim fick beviljade vid Metalliska Materials senaste utlysning. Projektet kommer att ta fram modeller och metoder för en mer hållbar skärande bearbetning av aluminium, som vi i förlängningen hoppas ska ge effekter i hela värdekedjan.

– Jag ser fram emot att få lyfta aluminiumfrågor inom produktionsteknologi, säger Ulrika Brohede forskare på metallforskningsinstitutet Swerim och koordinator för projektet. Svensk aluminiumforskning släpar på flera områden vilket gör att tillverkande företag sökt forskningssamarbeten utanför Sverige. Nu hoppas jag att vi kan få mer fart runt ett så viktigt material som aluminium, att vi på ett konkurrenskraftigt sätt kan lyfta svensk aluminiumindustri tillsammans.

Deltar i projektet gör Hydro Extruded Solutions, Gränges Aluminium, Comptech, Sandvik Coromant, Seco Tools, Modig Machine tool, Accu-Svenska och Thermo-Calc. Lunds universitet och Swerim är forskningsutförare.

Den totala budgeten för det treåriga projektet är 8,2 Mkr varav 3,9 Mkr kommer från Vinnova.

Kontakt: Ulrika Brohede, ulrika.brohede@swerim.se

Metallforskningsinstitutet Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Vi vill stärka industrins konkurrenskraft genom ökad produktkvalitet, högre resurseffektivitet och mer hållbara tillverkningsprocesser. Vår vision är en fossilfri och cirkulär industri. Institutet har 190 medarbetare på två orter i Sverige – Luleå och Stockholm. Swerim ägs till 80 procent av industrin och till 20 procent av svenska staten genom RISE Research Institutes of Sweden.