Nya ledamöter invalda i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien

Nya ledamöter invalda i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, valde vid den senaste sammankomsten in tretton nya ledamöter, däribland Leif Asp, forskningschef på Swerea SICOMP. Bland övriga invalen märks Peter Andrekson, professor Chalmers, Stefan Fölster, Reforminstitutet, Sarah McPhee, VD SPP, Torbjörn Magnusson, koncernchef försäkringsbolaget If och Eva Malmström Jonsson, professor KTH.

-  Som alltid är vi mycket stolta över våra nya ledamöter. Den här gången har vi valt in en rad framstående svenska forskare och näringslivspersonligheter, säger Björn O Nilsson, vd IVA. Vi välkomnar de nya ledamöterna att engagera sig i IVAs verksamhet.

-  Jag ser verkligen fram emot att ta del av IVAs arbete vilket ska bli mycket stimulerade i mitt arbete som forskningschef med ny inblick i svensk forskning och det kunskapsutbyte som medföljer ett IVA-medlemskap, säger Leif Asp, forskningschef för Swerea SICOMP.

Leif Asp, forskningschef för Swerea SICOMP, adjungerad professor, Chalmers, väljs in i IVAs avdelning för berg- och materialteknik. Han är född 1966. Hans vetenskapliga område är lättviktskonstruktioner med fokus på kompositmaterial. Med utvecklingen mot lättare material inte minst inom transportsektorn har Leif Asp arbetat med nya tillämpningar för kompositer. Med en stabil bas inom rymd- och flygindustrin har det skett en breddning mot fordonsindustrin.

Inom området strukturella batterier har Asp arbetat såväl nationellt som internationellt. Hans arbete har också resulterat i patent. Leif Asp är också Vice President of the International Committee on Composite Materials.

Mer information om de nya svenska ledamöterna finns på IVAs hemsida.

För mer information kontakta:

Leif Asp, Forskningschef
Swerea SICOMP
E-postadress: leif.asp@swerea.se Hemsida: www.swereasicomp.se

Joakim Rådström, pressansvarig
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
Telefon: 08-791 29 39 Mobil: 073-656 76 17
E-postadress: joakim.radstrom@iva.se Hemsida: www.iva.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.