Ny teknik ska minimera Europas vanadinimport

Ny teknik ska minimera Europas vanadinimport

Vinnova har inom satsningen ERA-MIN beviljat Swerea MEFOS 3 miljoner kronor för ett projekt för utvinning av vanadin. Målet är att utveckla ny teknik för ekonomisk och miljövänlig exploatering av oanvända vanadinkällor i Europa. Tekniken kan minska Europas importbehov av vanadinråvaror med 80-90 %.

Vanadin klassificeras som en ekonomiskt viktig metall för EU vars industri står för 13 % av den totala världskonsumtionen. Vanadin används främst för produktion av höghållfasta låglegerade stål, specialstål (exempelvis verktygsstål) och i speciallegeringar inom flygindustrin. Vanadinproduktionen i EU är till stor del helt beroende av import av råmaterial, samtidigt som det finns flera oexploaterade vanadinresurser bland EUs medlemsländer. Inom EU finns betydande vanadininnehållande järnmalmer och sekundära material.

De vanadininnehållandejärnmalmsfyndigheterna är ofta jämförelsevis små sett till traditionella
järnmalmer och brytning är oftast endast lönsam om man samtidigt kan utvinna vanadin som en
biprodukt till järnet. För att skapa bättra ekonomiska incitament för en exploatering är en innovativ idé att processa sekundära material tillsammans med järnmalmen. Sekundära material medför dock att ett antal element som är oönskade i vanadinprodukten tillförs systemet, exempelvis fosfor.

− Vi vill utveckla en ny banbrytande teknik som möjliggör ekonomisk exploatering av järn och vanadin från gruvor med vanadininnehållande järnmalm, tillsammans med vanadinhaltiga sekundära material. Då kan EU:s importbehov av vanadinråvaror minimeras, samtidigt som man uppnår minskad miljöpåverkan och avfallshantering, och en effektiv användning av de sekundära materialen, säger Mikael Lindvall, projektledare.

Projektkonsortiet (partner och underleverantörer) består av Swerea MEFOS som koordinator, The French Geological Survey (BRGM), Geological Survey of Finland (GTK), KTH samt mineral‐ och metallföretaget Mustavaaran Kaivos Oy.

− I och med att stålproduktionen i världen ökar, så ökar också efterfrågan på vanadin. Det blir därför ännu viktigare att utvinna det vanadin som faktiskt finns inom EU, och det är därför den nya tekniken är så intressant, avslutar Guozhu Ye, projektkoordinator.

Guozhu Ye, projektkoordinator, 0920-20 19 09
Mikael Lindvall, projektledare, 0920-24 52 11
Karin Edfast, kommunikationsansvarig, 0920-20 19 67

Bildtext: Vanadinslagg utvunnen ur järnmalm och sekundära material. Slaggen har potential att vidareförädlas till legeringar och andra produkter.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.