Ny styrelse på plats

Ny styrelse på plats

Swerea MEFOS nya styrelse visar upp ett spektrum av personer med lång och bred erfarenhet. Som ny ordförande i styrelsen ser vi Jarl Mårtenson. Jarl har varit med länge och har under flera år ingått i styrelsen för stiftelsen MEFOS.

- Det ska bli jätteroligt och intressant. Swerea MEFOS är ju i ett skede med nya satsningar, säger Jarl Mårtenson. Men samtidigt som han betonar satsningar på nya områden som till exempel fluidbäddprocessen, ska Swerea MEFOS behålla sin nisch med försöksanläggningar och utveckla dessa inom både metallurgi och bearbetning.

- I grunden är det stål- och metallindustrin som är våra ägarintressenter och det är dem vi ska serva, fortsätter Jarl.

Styrelsen sammansättning det kommande året är:

• Jarl Mårtenson, Ovako Hofors AB, ordförande
  • Tomas Thorvaldsson, vice ordförande
  • Kerstin Konradsson, Boliden Commercial AB
  • Jarmo Lilja, Ruukki Metals Oy
  • Carl Orrling, SSAB AB
  • Fredrik Sandberg, AB Sandvik Materials Technology
  • Johan Sterte, Luleå tekniska universitet
  • Donald Malmberg, Swerea MEFOS, arbetstagarrepresentant
  • Roger Nielsen, Swerea MEFOS, arbetstagarrepresentant
  • Tomas Jonsson, Swerea MEFOS, suppleant arbetstagarrepresentant

Jarl Mårtenson igen:

- Swerea har sagt att hela bolaget ska växa. Så Swerea MEFOS står inför en nytändning, och nu gäller det att hitta nya affärsområden där både nordiska och europeiska företag vill anlita oss.

Bild: Jarl Mårtenson, ny ordförande i Swerea MEFOS. Foto: Maria Åsén

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.