Miljövinster och kostnadsbesparingar med Stålkretsloppet

Miljövinster och kostnadsbesparingar med Stålkretsloppet

Efter åtta år är nu forskningsprogrammet Stålkretsloppet avslutat. Forskningen inom programmet har bland annat lett till minskad energianvändning och bättre miljö. I flera av de lyckade projekten har Swerea varit delaktig.

Avancerade stål, lättare konstruktioner och nya verktyg för att förenkla industrins arbete är några av de resultat som forskningen inom Stålkretsloppet bidragit med, och som gett positiva effekter på både miljö och kostnader. Programmet startade 2004 och målet var att skapa resurssnål tillverkning av stål, smartare konstruktionsmetoder för nya stålsorter samt att underlätta användningen av skrot och restprodukter. Resultaten har i många av projekten inom Stålkrets-loppet varit över förväntan.

Forskningskoncernen Swerea har varit delaktig i ett flertal projekt, bland annat i arbetet med att utveckla en metod för laseranalys av skrot. Metoden kan användas för att effektivt sortera metallskrot på en återvinningscentral. Ett annat projekt har handlat om att utvinna vanadin ur slagg samt att utnyttja slaggen inom cementindustrin och vid vägbyggen. Ytterligare ett projekt har fokuserat på att ta fram en miljövänlig metod för samtidig ytrening och förvärmning av stålskrot.

Miljöforskningsprogrammet är nu avslutat och forskningen godkänd av finansiären Mistra, stiftelsen för miljöstrategisk forskning. Stålkretsloppets projekt har haft en budget på 230 miljoner kronor och har omfattat hela kedjan; från råvara och tillverkning till användning och återvinning. Forskningen har handlat om tekniska åtgärder inom användning, återvinning och tillverkning av stålprodukter.

Josefin.hallgren@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.