Framtidens material har multifunktionella egenskaper

Framtidens material har multifunktionella egenskaper

2010-04-06, Ansvarig: Mats Holmgren, verkställande direktör, Swerea SWECAST

Swerea SWECAST har tillsammans med Combi Wear Parts och Österby Gjuteri tagit fram en ny materialtyp bestående av flera material som kombineras genom ett processteg och på så sätt innehåller multifunktionella egenskaper.

Idag ställs extremt högra krav på svenska leverantörer för att tillverka produkter/komponenter som har låg vikt, höga egenskaper och komplicerade till formen. Att konstruera och producera komponenter med högt teknikinnehåll kommer att vara en stor konkurrentfördel för svenska företag i framtiden.

Ett exempel på detta är att tillverka komponenter där man har olika egenskaper i olika delar av komponenten. Detta innebär att den kan optimeras utifrån många olika aspekter, t ex slitförmåga, seghet och korrosion. Idag väljs oftast materialet utifrån en kompromiss av egenskaperna vilket leder till onödigt tunga och dyra komponenter.

Combi Wear Parts och Österby Gjuteri är två stålgjuterier som tillsammans med Swerea SWECAST som forskningspartner, utvecklat en metod för att kombinera gjutstål med en hårdmetall. På detta sätt får man en slitstark del av komponenten och en del med stor hållfasthet och seghet. Detta material håller nu på att appliceras i olika slitdelssystem vid berg- och jordförflyttning, vilket utsätts för mycket stora påfrestningar, framförallt slitage. Man räknar med att livslängden för en sådan grävtand ökar mångfalt.

Det som är unikt med detta sätt att tillverka komponenter är att man gjuter ett material på ett annat material genom noggrannt styra processen. Man får en kemiskt bunden zon mellan dessa material som har samma och/eller högre egenskaper än de två huvudmaterialen.

För mer information kontakta gärna:

Stefan Gustafsson Ledell, Swerea SWECAST, tfn 036-30 12 04 stefan.gustafsson-ledell@swerea.se

Per Quarfordt, Combi Wear Parts, tfn 0550-410 561 per.quarfordt@combiparts.com

Erik Stark, Österby Gjuteri, tfn 0706-20 63 49 erik.stark@ogab.se

Swerea SWECAST är en del av Swerea koncernen, som skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och andra kunder. Swerea arbetar också för att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige.