Elektronikkvalitet genom samverkan och lean produktutveckling

Elektronikkvalitet genom samverkan och lean produktutveckling

EQS Centrum är ett samarbete mellan Swerea KIMAB, Swerea IVF och elektronikindustrin. Målet med centrumet är att utveckla arbetssätt, verktyg och kunskap för att deltagande företag ska uppnå en effektivare produktframtagning av elektronikhårdvara. – Vi hoppas komma före sommaren, säger Margareta Nylén, Swerea KIMAB. Avtalsförslaget är klart och har gått ut till intresserade företag. Det var för ganska precis ett år sedan som forskningsinstituten Swerea KIMAB och Swerea IVF, väckte förslaget om ett nätverk för tillförlitlighet vid elektronikproduktion. Planen var att ta upp stafettpinnen efter det avsomnade nätverket för mönsterkort, MQS. Stora och små företag Avgiften för större företag att delta i EQS Centrum ligger på 200 000 kronor per år. småföretag kommer undan med 25 000 kronor. – Vi hoppas på att få med fl era storföretag, bland annat Ericsson, och ett antal mindre företag. Målet är att komma upp i en miljon kronor första året från de deltagande företagen och sedan satsar Serea KIMAB och Swerea IVF tillsammans en miljon kronor. Som ett andra steg planerar Swerea Kimab och Swerea IVF att dra igång vad som kallas för EQS Forum. Där kommer avgiften preliminärt att ligga på 6 6 000 kr/år. För det får deltagarna inte full tillgång till resultaten, men möjlighet att delta i konferenser och andra arrangemang som EQS ordnar. Företagen styr Deltagande företag beslutar om storlek och inriktning av projekten inom EQS Centrum. I en längre beskrivning av EQS Centrum fi nns tre projektförslag inom området ”Nya tillförlitlighetsrisker vid blyfri lödning”: Sprödbrott i löd-fogar; Bildning av tennwhiskers och Bildning av Conductive Anodic Filaments (CAF) i mönsterkort. Arbetsgrupper kommer också att startas, exempelvis för karakterisering av driftsmiljö eller teststrategi för att verifi era tillförlitlighet och robusthet under produktutvecklingsprocessen. En viktig del av verksamheten är erfarenhetsutbyte med andra företag. Mer information fi nns på www. extra.ivf.se/eqs. Kontaktperson: Margareta Nylén, 08-440 48 56, margareta.nylen@swerea.se.