8,55 miljoner kronor till utveckling av miljövänligare tillverkningsprocess

8,55 miljoner kronor till utveckling av miljövänligare tillverkningsprocess

Bildtext: Presshärdad B-stolpe Volvo XC90.

Samarbete i tuffa tider stärker konkurrenskraften. Tillsammans med Gestamp HardTech har Swerea KIMAB och Swerea MEFOS påbörjat ett 2 årigt projekt på totalt 8,55 miljoner kronor. Projektet handlar om utveckling av tillverkningsprocessen för presshärdade fordons­komponenter i borstål. Resultatet av projektet förväntas leda till en mer miljövänlig och kostnadseffektiv tillverkningsprocess av presshärdade komponenter samt förbättrade egenskaper för dessa.

- Gestamp HardTech har sedan tidigare goda erfarenheter av samarbete med Swerea KIMAB, säger projektledaren på Gestamp HardTech Jan Krispinsson. Han ser mycket positivt på att Swerea MEFOS nu kommer med i samarbetet. Projektet finansieras dels av Vinnovas satsning för hållbar produktionsteknik "Fordonsstategisk forskning och innovation", dels av Gestamp HardTech.

Swerea:s del av projektet är på 4,2 miljoner kronor. I dagarna har projektgruppen haft sitt uppstartsmöte i Luleå.

- Fordonsområdet är helt nytt för Swerea MEFOS, men den nya koncerntillhörigheten i Swerea har öppnat nya vägar för oss, säger Göran Carlsson, vd på Swerea MEFOS.

Jan Krispinsson, projektledare Gestamp HardTech är mycket nöjd med att få starta projektet i samarbete med ett företag så nära oss. Utvecklingsarbetet kommer att underlättas av att rätt kompetens och utrustning finns på nära håll hos Swerea MEFOS i Luleå.

- Kommunikationen oss emellan fungerar bra. De har lång erfarenhet av att jobba med konfidentiella projekt, vilket är en mycket viktig fråga för oss, fortsätter Jan Krispinsson.

Swerea MEFOS
Håkan Lundbäck, , 0920-20 19 88