40 procent viktbesparing i fordonskomponenter

40 procent viktbesparing i fordonskomponenter

Vikteffektiva lättmetallstrukturer - bra för sysselsättning, ekonomi och miljö Vikteffektiva lättmetallstrukturer (VILMER) är ett 3 årigt FoU-projekt en budget på 26 Mkr. Projektet har haft som mål att få till minst 40 procent viktbesparing i fordonskomponenter. Resultatet är ännu bättre. Projektet har fokuserats mot ett antal konceptfall: ett bilsäte, en lastvagnsdörr, en framvagn för personbil och ett underkörningsskydd (FUP) för lastbil. Under projektet har man tagit fram ny information som är nödvändig för att realisera koncepten. Det har varit frågor kring gjutning av återvunna legeringar, formning av profiler och fogning samt dimensionering. Projektet som avslutas 2007 har finansierats av Vinnova och deltagande industri. Under projektet har man tagit fram ny information som nödvändig för att realisera koncepten. Det har varit frågor kring gjutning av återvunna legeringar, formning av profiler och fogning samt dimensionering. Projektet har ett nytt upplägg, säger Arne Melander vid KIMAB, projektledare för VILMER, där ett tydligt samband finns mellan de produkter som ska realiseras och den forskning som behövs för detta. Höga viktbesparingar I konceptfallet lastvagnsdörr kombinerades aluminiumprofiler med plåt- och pressgjutna detaljer vilket har gett en viktbesparing på 42 procent. Bilsätet byggd i pressgjuten magnesium och kombinerad med höghållfast stål ger en viktbesparing på 49 procent. Framvagnen är en kombination av aluminiumprofil och gjutgods som fogas till en stålkaross, viktbesparing 64 procent. Underkörningsskyddet för lastbilar baseras på aluminiumprofil och gjutgods, viktbesparing 48 procent. God inverkan på miljö & ekonomi I projektet har man tittat på hur de olika konceptfallen påverkar miljö, ekonomi och sysselsättning. Arne Melander, berättar att årstonnaget för produktion av konceptfallen ligger på cirka 9 000 ton. Detta motsvarar en omsättning i industrin på cirka 400 Mkr. Sysselsättningseffekten är bedömd till 600 personer. Konceptfallen leder till minskade CO2 -utsläpp genom att fordonens vikt minskar och därmed bränsleåtgången går ned. Det ger reducerade utsläpp med 90 000 ton CO2 per år. Lättmetall-lösningarna är dyrare än de stållösningar som de ersätter men Arne Melander menar att projektets analyser visar att merkostnaden är intjänad av slutkunden på 2–4 år. Ett av konceptfallen, bilsätet har redan gått i produktion. Alla konceptfall bedöms ha goda förutsättningar att realiseras för produktion i Sverige. Samarbetspartners och sam finansiärer: VINNOVA, IRO, Volvo Cars, Volvo Trucks, Scania, ESAB, Scandria, Strömsholmen, Finnveden Metal Components, Mönsterås metall, EBÖ, SAPA, Profilgruppen, Stena Aluminium, Korrosions- och Metallforskningsinstitutet (KIMAB), SweCast, Ingenjörshögskolan i Jönköping, Linköpings Universitet, IVF Industriforskning och utveckling Kontaktperson projektet: Arne Melander, arne.melander@kimab.com, 08-440 48 70. Bilder: Margaretha Sönnergaard, sonnergaard@kimab.com, 073-535 41 08 (Pressansvarig)