Gå direkt till innehåll
Dennis Lindström, Dip. CSMP, berättar hur du kan sabotera sommaren för bedragare

Sommaren är bedragarnas högtid!

Sommaren är oftast en efterlängtad tid på året. Vi ser fram emot sol och värme, lediga dagar i solstolen och få koppla av från att låta tankarna kretsa kring arbetet och få ladda upp batterierna innan hösten.

Men, det är även en högtid för bedragare som försöker lura företag på pengar.

Så i år kanske vi kan hjälpas åt med att sabba sommaren för dessa bedragare?

Även om tekniken utvecklas så är det 5 typer av bedrägerier som är mer frekventa än andra, och bara genom att känna till dem kan du minska risken för att undvika att drabbas i sommar.

• Bluffakturor
    Det kanske vanligaste sätter där bedragare skickar ut en faktura för varor eller tjänster som aldrig beställts.
  • Fakturabedrägerier
    Bedragarna ringer upp och utger sig för att vara säljare och vill bekräfta en förlängning på ett pågående avtal.
  • VD-bedrägerier
    SMS eller mail skickas till medarbetare där bedragaren utger sig för att vara VD eller annan person i ledande ställning och ber om om att göra en direkt överföring, eller godkänna en betalning, oftast med tillägget att personen nu kommer vara oanträffbar för att man exempelvis ska flyga och att det är viktigt att transaktionen görs omedelbart.
  • Bolagskapningar
    Genom att göra adressändring på bolaget och sedan skicka in en ändring av styrelsen och firmatecknare förloras kontrollen över företaget och bankkonton.

• ID-kapningar
    Genom adressändring och beställning av personbevis används firmatecknares uppgifter för att ingå avtal, teckna lån och krediter eller hämta ut varor i företagets namn

Så vad kan vi då göra för att sabotera möjligheterna för bedragarna i sommar?

1. Skapa ett leverantörsregister där vikarier kan se vilka leverantörer som är kända.
  2. Begär alltid en orderbekräftelse när du beställer och se till att de finns som underlag för fakturor som kan komma under din semester som bevis på att du beställt och vad du har beställt.
  3. Betala aldrig fakturor som är tveksamma. Bestrid fakturor, inkommer inkasso så bestrider du även dem.
  4. Ha en tydlig policy att aldrig göra överföringar som inte är verifierade. Till exempel kan ni ha ett internt kodord. Men det bästa är att ha som regel att aldrig genomföra sådana transaktioner.
  5. Aktivera en brevlåda för myndighetspost, både för företaget och för dig personligen. Då får du snabbt reda på om det skickats in nya ärenden och kan stoppa det innan det är för sent.

Med tydliga rutiner och medvetenhet kan du både enkelt och kostnadseffektivt undvika att drabbas av bedragare i sommar och istället fokusera på att njuta av din efterlängtade semester!

Kategorier

SWEPO Group är ett säkerhetsföretag som hjälper företag och entreprenörer i Sverige att identifiera sina risker och sårbarheter, öka medvetenhet och kunskap för att minska kostsamma förluster. Vi ger dig verktygen och stödet att ta kontrollen och ledarskapet för ett tryggt och säkert företag och arbetsplats.

Dennis Lindström

Presskontakt Presskontakt 0704582370

SWEPO Group - ditt paraply för säkerhet

Erfarna säkerhetskonsulter som hjälper företag att hantera, minimera och förebygga risker. Utgår från Stockholm och har uppdrag i hela Sverige.

SWEPO Group AB

Finlandsgatan 36