Bättre koll på VSV med hjälp av Swedwise

Minskade kostnader, enklare hantering och mindre fel. Det blev resultatet när VSV Frakt vände sig till Swedwise för att effektivisera och förenkla administrationen kring företagets hantering av bränsleinköp. Lösningen är ett system där hanteringen sköts elektroniskt och automatiskt.

- Eftersom VSV Frakts åkare genererar så många bränslefakturor kan de räkna hem investeringen på bara några månader. Samtidigt kan de lägga mer av sina resurser på sin kärnverksamhet istället för på administration, säger Roger Wall, vd på Swedwise.

Den nya lösningen innebär att bränslebolagen skickar en elektronisk fil till VSV Frakt istället för en pappersfaktura. Andra leverantörsfakturor som fortfarande kommer på papper skannas in i systemet för e-attest. Systemet identifierar automatiskt eventuella avvikelser mellan inköpsorder och faktura. Det ger en säkrare hantering samtidigt som kostnader för manuell hantering elimineras.

Förnyat förtroende
Det här är inte första gången som VSV Frakt vänder sig till Swedwise. Företagen har tidigare arbetat ihop för att effektivisera hanteringen av de 300 000 transportsedlar och mätkvitton som VSV Frakt producerar varje år. Tidigare hanterades dessa dokument helt manuellt, ett tillvägagångssätt som sysselsatte fem personer, som nu arbetar med betydligt intressantare arbetsuppgifter på företaget. Nu scannas kvittona in systemet, vilket gör det enklare för både åkare och administrationen, dessutom elimineras fel som kan uppstå på grund av den mänskliga faktorn.

- Att få förnyat förtroende är det bästa betyg ett företag kan få. Det visar att våra uppdragsgivare har nytta av de lösningar vi erbjuder för att effektivisera informationsflödet i företag och organisationer, säger Roger Wall, vd på Swedwise.

VSV Frakt är ett logistikföretag för allt som har med skogen att göra. Företaget avverkar skog, fraktar rundvirke, jobbar med biobränsle och transporterar flis. VSV består av cirka 200 små och stora företag med 600 medarbetare.

För mer information, kontakta:
Roger Wall, vd, Swedwise, tfn: 0702-79 99 71, e-post: roger.wall@swedwise.se

• Värmland

Swedwise bildades 2010 och är ett nytt, men erfaret, företag som förbättrar och effektiviserar informationsflödet mellan olika affärssystem genom moderna, pålitliga lösningar för integration, utdatahantering och arbetsflöden. Företaget har sitt säte i Karlstad och leds av Roger Wall, Daniel Grindelid och Jonas Fredriksson, som alla har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med digitala informationsprocesser.

Roger Wall

Presskontakt Vd 0702-79 99 71