Beslut vid årsstämma i Swedol AB (publ)

Vid årsstämman i Swedol AB (publ) torsdagen den 22 maj 2008 beslutades i enlighet med styrelsens förslag att vinstutdelning för räkenskapsåret 2007 skall ske med 0,65 kronor per aktie. Som avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes tisdagen den 27 maj 2008. Utbetalning sker genom VPC AB och beräknas äga rum fredagen den 30 maj 2008.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007.

Årsstämman beslutade att styrelsearvoden skall utgå med totalt 735 000 kronor förutsatt att styrelsens revisionsutskott kommer att uppgå till tre ledamöter. Arvodet ska fördelas med 125 000 kronor till var och en av de stämmovalda ledamöterna som inte är anställda i bolaget och med 175 000 kronor till styrelsens ordförande. Ledamot av revisionsutskottet skall erhålla ett tilläggsarvode med 20 000 kronor. Årsstämman beslutade att arvode till bolagets revisorer skall utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade att till slutet av årsstämman 2009 utse följande sex ordinarie styrelseledamöter: John Zetterberg (omval), Rolf Zetterberg (omval), Jon Pettersson (omval), Kent Hertzell (omval), Anna Stålenbring (omval), Markku Piippo (omval).

Till styrelsens ordförande omvaldes John Zetterberg.

Årsstämman beslutade att till revisor utse revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB
för tiden intill slutet av årsstämman 2012.

Årsstämman beslutade om riktlinjer för inrättande av en valberedning i enlighet med valberedningens förslag och att valberedningen inför årsstämman år 2009 skall framlägga förslag till
1. Ordförande vid årsstämma.
2. Styrelseledamöter, styrelseordförande och, i förekommande fall, revisor.
3. Styrelsearvode uppdelat mellan ordförande, övriga ledamöter och eventuell ersättning för
utskottsarbete.
4. Arvodering av revisorer.
5. Valberedning inför årsstämma 2010.

Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Swedol AB (publ)
Styrelsen

För ytterligare information, kontakta John Zetterberg, styrelseordförande, tel. 08-755 55 16.

Swedol AB är anslutet till First North. Certified Adviser är Remium. www.remium.com

Swedol erbjuder i sina egna butiker, genom återförsäljare samt på postorder och internet kvalitetsvaror till konkurrenskraftiga priser inom el/elektronik, verktyg, hydraulik, yrkeskläder/skyddsutrustning, fordonstillbehör och förbrukningsvaror. Swedol är en komplett leverantör med hög servicenivå, exemplarisk lagerhållning och effektiva leveranser till proffsen inom bygg-, entreprenad-, åkeri- och industrisektorn - och andra - som väljer proffskvalitet