Allt fler hantverkare upptäcker hur bekväma och slitstarka arbetskläder från Björnkläder är.

Därför väljer fler företag sina arbetskläder från Björnkläder

Tänk att något så enkelt som ett rätt val av arbetsbyxor faktiskt kan öka trivseln på jobbet med flera nivåer? Här är en introduktion till hur dina nästa arbetsbyxor kan göra din arbetsdag enklare – och mycket mer bekväm.

Om du arbetar inom industrin eller bygg- och anläggningsbranschen är sannolikheten stor att du tillbringar nästan lika mycket tid i dina arbetskläder som i dina privata fritidskläder. Då är det naturligtvis helt avgörande att du kan bära bekväma, funktionella och praktiska kläder – som dessutom kanske gör att du ser lite extra bra ut.

Rune Jensen, som är utesäljare, är expert på att hjälpa hantverkare och anställda inom industrin att hitta arbetskläder som täcker deras specifika önskemål och behov. Han är mycket glad över att den traditionella, stela "hantverksbyxan" inte längre är standard inom branschen.

– Den blåa snickarbyxan med raka ben och noll rörelsefrihet använde jag själv i många år. Det är kanske därför jag brinner lite extra för att våra kunder ska vara bekväma i sina arbetskläder. Kanske är det därför jag ofta rekommenderar produkterna från Björnkläder i slutändan, säger han.

Anpassade efter dina behov

Björnkläder är nämligen premiummärket bland Swedols breda och varierande sortiment av arbetskläder. Med över 100 års erfarenhet har det Göteborgsbaserade varumärket blivit synonymt med nyckelord som slitstyrka, komfort, funktionalitet och smart design. Björnkläder tillverkar många typer av arbetskläder, men det är särskilt arbetsbyxorna som har gett dem premiumstämpeln i sin bransch. Och dessa arbetsbyxor finns i de flesta varianter.

När Rune Jensen ska utrusta företag med nya arbetskläder är det därför mycket viktigt att hitta just den variant som uppfyller deras önskemål och behov.

Jag börjar alltid med att fråga vad de gör och hur de arbetar. Om de tillbringar mycket tid på golvet, kryper runt på vindar eller arbetar i trånga positioner under köksbänkar, är det absolut nödvändigt med någon form av stretch. Antingen är det en 4-vägs full stretch eller bara över baken och låren. Och där kommer Björnkläder in i bilden.

Imponerande slitstyrka

Sofia Willén Ryman kategorichef för Björnkläder, berättar att de har noggranna rutiner för att säkerställa att materialen som används håller premiumkvalitet.

– För att kunden ska få ett så hållbart plagg som möjligt testas alla textilier och material noggrant i vårt laboratorium i Göteborg innan de godkänns för användning i vår produktion, säger hon.

Rune Jensen bekräftar att slitstyrkan också är en av de viktigaste försäljningspunkterna gentemot kunder.

– Av alla märken vi erbjuder är det utan tvekan Björnkläder som har den bästa hållbarheten. Jag tror faktiskt inte att vi har fått ett enda klagomål på slitstyrkan genom alla dessa år, och det säger en del. Kunderna som köper Björnkläder är generellt sett mycket nöjda med sitt val, understryker han.

"Jobbar du mycket på golvet eller i knepiga positioner är stretch helt klart att rekommendera," berättar Rune.

Modern passform

Förutom komfort och slitstyrka är även själva utseendet ett viktigt fokusområde hos Björnkläder. Kategorichef Sofia Willén Ryman förklarar att de har två stilmedvetna designers som ritar alla plagg i alla deras kollektioner.

– De fokuserar på att kläderna ska vara moderna och se bra ut, samtidigt som de lever upp till våra höga krav på komfort och funktionalitet. Det är trots allt viktigt att man ska känna sig bekväm i de kläder man använder på jobbet, säger hon.

Rune Jensen kan bekräfta att passformen och det allmänna utseendet blir bättre och bättre för varje byxa de lanserar.

– De yngre hantverkarna är nog de som bryr sig mest om utseendet på byxorna, och detta har Björnkläder verkligen tagit på allvar. Dagens arbetsbyxor från Björnkläder sitter mer som byxorna man använder till vardags när man vill se så bra ut som möjligt, förklarar han.

Rune är särskilt förtjust i möjligheten att byta ut slitna hängfickor vid behov, utan att behöva kasta byxorna.

Detaljerna som gör det där lilla extra

För att säkerställa att funktion och olika designdetaljer blir så bra som möjligt, har Björnkläder etablerat ett nära samarbete med de yrkesgrupper som faktiskt använder kläderna. Innan varje ny lansering genomför de tester med fokusgrupper, där olika hantverkare får prova kläderna under en viss period och ge sina synpunkter. Detta har lett till en rad smarta designelement som gör att de sticker ut från andra tillverkare.

– Det kan handla om allt från vilka fickor som behövs för olika yrken och placeringen av hängfickor, till var det är viktigt med ventilation och extra stretch, förklarar Rune.

Rune Jensen är särskilt förtjust i möjligheten att byta ut slitna hängfickor vid behov, utan att kassera själva byxan.

– Om du ofta har mycket spik och skruvar i hängfickorna som sliter på tyget, kan det hända att fickorna slits ut långt före själva byxan. Om det blir hål i dem kan de enkelt bytas ut istället för att byta ut hela byxan.

Han är också mycket nöjd med en annan designdetalj på de avtagbara hängfickorna.

– Om hängfickorna lägger sig på låret när du sätter dig ner, kan innehållet glida ut. Björnkläder har tagit hänsyn till detta genom att se till att fickorna istället lägger sig på utsidan av låren, så att innehållet hålls på plats – både under pauser och när du jobbar. Sådana detaljer bidrar till att skilja byxa från byxa. Det är ingen hemlighet varför allt fler av Swedol kunderna föredrar Björnkläder, avslutar han.