Höj ambitionen för renovering och effektivisering

Höj ambitionen för renovering och effektivisering

I dag är sista dagen för att lämna synpunkter på Energimyndighetens och Boverkets förslag till nationell strategi för energieffektiviserande renovering av byggnader.”.

Swedisol välkomnar en strategi för energieffektiv renovering, men framför i sitt remissvar att förslaget har en för låg ambitionsnivå och missar de stora möjligheter till effektivisering som finns.

– Vi skulle vilja se en strategi som utgår från en tydlig och ambitiös målformulering, där strategin visar vilka styrmedel och åtgärder som krävs för att nå målet. Nuvarande förslag är snarare en konsekvensanalys av ökade informationsinsatser, men det krävs mer för att få fart på renovering och energieffektivisering, säger Conny Pettersson, vd för branschorganisationen Swedisol.

Enligt strategins avgränsningar är syftet att tillvarata möjligheterna till effektivisering då renovering ändå sker, men inte att öka renoveringstakten. Samtidigt är renoveringsbehovet stort och ökande för många flerfamiljshus, inte minst de som byggdes under 60- och 70-talen.

– Renovering av miljonprogrammen är en utmaning som ställer stora krav på både byggsektorn och samhället i övrigt, men det innebär också stora möjligheter att få energisnålare bostäder. Swedisol efterlyser ett samlat grepp kring hur fler fastigheter kan renoveras och energieffektiviseras och en strategi som stimulerar till att öka renoveringstakten, säger Conny Pettersson.

Swedisol efterlyser också en fördjupad analys av byggnadsrenoveringars lönsamhet ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. En sådan analys kan bland annat inkludera nyttan av nya arbetstillfällen, bättre tillgänglighet i bostäder för äldre och funktionshindrade, bättre boendemiljöer, ökad konkurrenskraft och minskad klimatpåverkan.

Läs Swedisols remissvar (länk) http://www.swedisol.se/sites/default/files/undersidor/filer/remissvar_nationell_strategi_byggnadsrenovering_fran_swedisol_2014-01-28.pdf

För mer information kontakta: conny.pettersson@swedisol.se