Unik snusdosa ska förhindra smuggling

Swedish Match introducerar i maj 2011 en ny snusdosa för handeln på Östersjöns passagerarfärjor som ska bidra till att stävja smuggling av skattefritt snus. Dosan särskiljer sig tydligt till innehåll och utseende, vilket förväntas underlätta för myndigheter, återförsäljare i Sverige och konsumenter att identifiera snusdosans ursprung. Avsikten med den unika förpackningen är att upprätthålla färjenäringens möjligheter att tillhandahålla marknadsledande snus från Swedish Match, men ändå stävja återinförsel av skattefritt sortiment till Sverige för olaglig vidareförsäljning till butik utan att föreskriven tobaksskatt erläggs.

– Det är idag omöjligt för konsumenten att veta och svårt för tillsynsmyndigheterna att garantera att allt snus som säljs i Sverige har beskattats korrekt. Swedish Match och våra kunder inom Östersjötrafiken delar myndigheternas oro över förekomsten av organiserad smuggling av det skattefria snussortimentet. Framtagandet av en unik förpackningslösning förväntas både möta behovet av att erbjuda konsumenterna på passagerarfärjorna våra marknadsledande produkter samtidigt som det avsevärt kommer att underlätta myndigheters och kommunernas tillsyn av att sortiment som saluförs inom Sveriges gränser är korrekt prissatt och inbegriper tobaksskatt, säger Johan Cram, Vice President Strategic Markets på Swedish Match.

– Som tillverkare och leverantör har vi begränsad möjlighet att påverka försäljningsledet, men vi har tillsammans med färjenäringen identifierat tendenser till bunkring av snus inköpt på Östersjön som rimligen inte kan vara för enskilt bruk. Som marknadsledande leverantör vill vi använda möjligheten att medverka till att förhindra en fortsatt utveckling av illegal handel. En unik dosa som på ett tydligt sätt särskiljs från sortimentet inom inrikeshandeln tror vi kan vara en betydelsefull insats för att börja lösa smuggelproblemet, säger Johan Cram.

– Ingen är betjänt av att handel med snus på Östersjön förvandlas till en juridisk gråzon. Syftet med att utveckla och införa en unik förpackning på Östersjön är att ta vårt ansvar för att stödja myndigheternas arbete med att identifiera och förekomma eventuell illegal handel, något som vi tror välkomnas av både ansvariga myndigheter och lagstiftare, säger Johan Cram, Vice President Strategic Markets.

Fakta:

• Den första maj lanserar Swedish Match en ny dosa som rymmer 30 prillor jämfört med normala 24. Dosan kallas Value Pack är endast avsedd för handeln på Östersjön och är försedd med en tydlig märkning som anger ursprunget. Value Pack-dosor ska inte gå att köpa i butiker som saluför snus i Sverige.
  • Genom att lansera en ny dosa som tydligt särskiljer sig från originaldosan vill Swedish Match tillsammans med återförsäljare medverka till att stävja eventuell illegal handel med snus genom att det enkelt går att identifiera var dosan är inköpt.
  • Value Pack innehåller samma kvalitetsprodukt som tidigare, men klädd i ny förpackning. Inledningsvis kommer varumärkena General och Ettan att omfattas av lanseringen. Målet är dock att fler varumärken inkluderas efterhand.
  • Då innehållet i Value Pack utökas något samt att produktionskostnaderna är något högre för den nya Value Pack-dosan kommer priset till återförsäljarna att justeras med fem procent. Det är upp till våra kunder att själva prissätta produkterna till slutkonsument.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus, Andra tobaksprodukter (amerikanska massmarknadscigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter. Koncernen säljer produkter globalt med tillverkningsenheter i 7 länder. Koncernens globala jämförbara nettoomsättning var 11 222 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2010. Den jämförbara nettoomsättningen exkluderar verksamheter som överförts till STG. Swedish Match aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).