Swedish Match lanserar skräddarsytt snus för moderna konsumenter i Norge

Swedish Match lanserar skräddarsytt snus för moderna konsumenter i Norge

Swedish Match introducerar snusnyheterna 01 och 02 i Norge. De två nya produkterna ingår i "The Lab Series" och är speciellt framtagna för att tillgodose konsumenternas önskemål om ett modernt snus som skiljer sig från andra varumärken både när det gäller smak, format och design.

01 och 02 kommer i en snusprilla som är längre och smalare än en vanlig portionsprilla – ett helt nytt format som passar bättre under läppen och syns mindre. För att möta konsumenternas behov har produktutvecklarna på Swedish Match även tagit fram ett recept som gör att snusen upplevs rinna mindre än traditionell snus.

Allt fler norrmän väljer snus
Den norska snusmarknaden har växt stadigt under de senaste åren. Sedan rökförbudet infördes 2004 har intresset för rökfria tobaksprodukter ökat markant. Siffror från marknadsinstitutet Nielsen visar att det såldes över 26 miljoner snusdosor i Norge under 2008 vilket är en ökning på nästan 25 procent jämfört med året innan. I synnerhet är det kategorin portionssnus som växer med en ökning på drygt 34 procent. I takt med att marknaden utvecklas har också konsumenternas krav på snus förändrats.

– Swedish Match sätter alltid konsumenten i centrum när det gäller utveckling av nya produkter. Med ”The Lab Series” har vi helt enkelt tagit med oss konsumenternas åsikter in i labbet för att skräddarsy ett snus som möter deras förväntningar på ett snus i tiden, säger Gunnar Skyttern, Försäljningsdirektör Swedish Match Norge.

01 och 02 levereras i en enkel och stilren dosa som också den är framtagen med hänsyn till konsumenternas efterfrågan på mer neutral design. Smaken beskrivs som välbalanserad och rund med naturlig tobakskaraktär och med inslag av gröna örter, ek och cederträ samt aningen nötighet. 01 är en Original Portion och 02 är en Strong Portion med högre nikotinhalt, vilket är populärt bland norska snusare.

Swedish Match tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom rökfri tobak, cigarrer och tändprodukter. Bolagets produkter säljs över hela världen med tillverkning i 10 länder. Rullande tolvmånadersomsättning till och med september 2009 uppgick till 14 139 MSEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).